جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ دانشنامه سواد رسانه خانواده و فضای مجازی وقتی کنجکاوی دلیل پرمخاطب شدن مبتذل‌ها می‌شود / ساسی می‌داند کجا را هدف قرار دهد

وقتی کنجکاوی دلیل پرمخاطب شدن مبتذل‌ها می‌شود / ساسی می‌داند کجا را هدف قرار دهد

خانواده و فضای مجازی ، یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۰۹/۲۲
محمد لسانی

محمد لسانی کارشناس و پژوهشگر رسانه در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه ما باید پیوستار میان میدان و رسانه را که موجب کنش و اثرگذاری می‌شود، بررسی کنیم، اظهار می‌کند: فرهنگ غربی دارای دو رویکرد نمود و نمایش و از طرفی توسعه و تقویت است؛ در همین راستا میدان که به معنای کف مغازه‌ها در قالب پاساژ عرض اندام می‌کنند مهم هستند؛ چرا که بین عرضه و عطشِ مصرف ، رابطه متقابلی وجود دارد و هر کدام یکدیگر را تقویت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: کارکرد رسانه آگاهی‌رسانی، آگاهی‌بخشی، تفریح، سرگرمی و کسب و کار را برعهده داد که در هر کدام از این موارد فرهنگ غربی امکان نقش‌آفرینی دارد.

کارشناس و پژوهشگر رسانه با بیان اینکه ما دو نوع فرهنگ پیشرو و پیرو داریم، تصریح می‌کند: مؤلفه‌های فرهنگ پیشرو اقناع کنندگی در حوزه‌های مختلف، تحریک کنندگی اجتماعی و تنوع عرضه پیکر که به معنای خودنمایی الگوهای مختلف در قالب برند است را بر عهده دارند و در این مسیر در فرهنگ پیشرو مبلغان و مروجان آن مشخص هستند، تنوع در عرضه و ویترین سازی وجود دارد و می‌تواند فرهنگ ایرانی اسلامی، شرقی، غربی و سایر موارد را نشان دهد؛ در همین راستا گستره دربرگیری و عمق نفوذ آن در فرهنگ پیشرو از نگاه آغاز می‌شود و موجب همدلی و هم‌کنشی می‌شود.

لسانی با اشاره به ظهور قدرت‌های نوظهور می‌گوید: امروزه فرهنگ غربی در انتهای دوره سرآمدی خود است چراکه فرهنگ کمونیستی در یک دوره اوج و سرآمدی داشت و در سال ۱۹۹۱ به انتهای پیشروی خود رسید؛ در همین راستا از ۱۹۹۱ فرهنگ لیبرالی سرمایه داری غرب، فرهنگ مسلط و یکه است که به تنهایی پیش می‌رود.

وی با اشاره به الگوگیری جوانان از فرهنگ غرب عنوان می‌کند: سبک زندگی غربی وجود دارد، جذاب است و در بین کودکان و نوجوانان بخاطر دل ربایی و دیده ربایی نسبت به آن رغبت وجود دارد.

کارشناس و پژوهشگر رسانه با اشاره به آهنگ جدید ساسی مانکن نیز خاطرنشان می‌کند: برای پی‌بردن به فرایند فعالیت ساسی مانکن باید به عقبه وی سر بزنیم؛ فعالیت او معمولاً در زمستان‌ها و پیش از عید شروع شده و آثار خود را منتشر می‌کند، از سویی آهنگ‌های منتشر شده توسط وی در بین نوجوانان و دانش آموزان بخاطر ایجاد حرکت، رنگ و اشاره نمادین همچون حضور بازیگران، چهره‌های سرشناس و سایر مواردی از این دست باعث شده ملموس شدن کار شده اما در این آثار شاهد تهی‌شدگی از معنا، سطحی سازی و استفاده بیش از حد از مصادیق و نمونه‌های عینی هستیم.

لسانی می‌افزاید: سابقه نشان می‌دهد در ابتدا این موسیقی‌ها جذابیت داشتند اما هرچه جلوتر رفت برجسته شدن و پررنگ شدن سویه‌های جنسی باعث شد این آثار در خانواده‌ها و بافت اجتماعی کمتر نفوذ کند، در همین راستا به‌نظر می‌رسد در کارهای ساسی هرچه جلوتر رفت از جنبه عمومیت موسیقی وی کاسته شد و از طرفی موجی ضد موسیقی‌های او ایجاد شد.

وی با بیان اینکه هر چیزی که بخواهد در جامعه منتشر شده و گسترش یابد لازم است از جنس مردم باشد، می‌گوید: مردم گاهی بعضی چیزها را در کلام و سایر اعمال خود مطرح می‌کنند اما حواسشان هست که در رفتار جمعی، مقبولیت‌های جامعه را زیر پا نگذارند و با کارهای ناشایست شناخته نشوند.

کارشناس و پژوهشگر رسانه با بیان اینکه امروزه ما در فضای مجازی سرک می‌کشیم که این به معنای هم‌کنشی و پیروی نیست، تصریح می‌کند: این موضوع به آن معناست که مردم دنبال شادی یا دنبال این هستند که انتهای یک موضوع چه می‌شود و بر همین اساس در چنین موضوعاتی شاهد دیده شدن یا استقبال نیستیم بلکه عموماً سرک کشیدن به معنای مطلع شدن از موضوع آن لحظه است.

لسانی با اشاره به اینکه امروزه ما به واسطه تبلیغ، سفارش‌های و پیشنهادات کاری افراد را دریافت می‌کنیم، ادامه می‌دهد: ساسان حیدری زمانی که در کشور بود نتوانست در موسیقی خود پیشتاز باشد و رقابت کند اما در خارج با تمرکز بر این حوزه توانسته حامیان مالی مختلف را جذب و قراردادهایی را ببندد، در همین راستا تنها نمی‌توان نگاه فرهنگی بر این موضوع داشت و باید به زیربنای فرهنگ که روابط اقتصادی را نیز شامل می‌شود توجه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران فقط اقتصادی نیستند بلکه امنیتی نیز هستند، تصریح می‌کند: زنان و کودکان اقشار مورد توجه و متمرکز جامعه هستند از این رو سرمایه‌گذار برای برند و تبلیغ محصول خود به واسطه اختلال در امنیت فرهنگی کشور محصول تولید می‌کند.

 

منبع خبر : ایمنا

محمد لسانی - نقد ساسی مانکن
اشتراک گذاری:
برچسب ها: ساسی مانکنسبک زندگی غربیسواد رسانهفضای مجازیمحمد لسانی

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز
    نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز

    50 بازدید

  • کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران
    کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران

    56 بازدید

  • اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها محمد لسانی سید جواد هاشمی علی ضیا
    اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها

    43 بازدید

  • مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی
    مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی

    48 بازدید

  • یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها
    یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران | تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها

    49 بازدید

  • محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی
    محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی

    44 بازدید

قدیمی تر انتشار فهرست بیشترین جستجوهای کاربران گوگل در سال 2023
جدیدتر دوره آموزش مجازی توانمندسازی روایتگری در فاطمیه
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC