وقتی کنجکاوی دلیل پرمخاطب شدن مبتذلها میشود / ساسی میداند کجا را هدف قرار دهد
محمد لسانی کارشناس و پژوهشگر رسانه در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه ما باید پیوستار میان میدان و رسانه را که موجب کنش و اثرگذاری میشود، بررسی کنیم، اظهار میکند: فرهنگ غربی دارای دو رویکرد نمود و نمایش و از طرفی توسعه و تقویت است؛ در همین راستا میدان که به معنای کف مغازهها در قالب پاساژ عرض اندام میکنند مهم هستند؛ چرا که بین عرضه و عطشِ مصرف ، رابطه متقابلی وجود دارد و هر کدام یکدیگر را تقویت میکند.
وی ادامه میدهد: کارکرد رسانه آگاهیرسانی، آگاهیبخشی، تفریح، سرگرمی و کسب و کار را برعهده داد که در هر کدام از این موارد فرهنگ غربی امکان نقشآفرینی دارد.
کارشناس و پژوهشگر رسانه با بیان اینکه ما دو نوع فرهنگ پیشرو و پیرو داریم، تصریح میکند: مؤلفههای فرهنگ پیشرو اقناع کنندگی در حوزههای مختلف، تحریک کنندگی اجتماعی و تنوع عرضه پیکر که به معنای خودنمایی الگوهای مختلف در قالب برند است را بر عهده دارند و در این مسیر در فرهنگ پیشرو مبلغان و مروجان آن مشخص هستند، تنوع در عرضه و ویترین سازی وجود دارد و میتواند فرهنگ ایرانی اسلامی، شرقی، غربی و سایر موارد را نشان دهد؛ در همین راستا گستره دربرگیری و عمق نفوذ آن در فرهنگ پیشرو از نگاه آغاز میشود و موجب همدلی و همکنشی میشود.
لسانی با اشاره به ظهور قدرتهای نوظهور میگوید: امروزه فرهنگ غربی در انتهای دوره سرآمدی خود است چراکه فرهنگ کمونیستی در یک دوره اوج و سرآمدی داشت و در سال ۱۹۹۱ به انتهای پیشروی خود رسید؛ در همین راستا از ۱۹۹۱ فرهنگ لیبرالی سرمایه داری غرب، فرهنگ مسلط و یکه است که به تنهایی پیش میرود.
وی با اشاره به الگوگیری جوانان از فرهنگ غرب عنوان میکند: سبک زندگی غربی وجود دارد، جذاب است و در بین کودکان و نوجوانان بخاطر دل ربایی و دیده ربایی نسبت به آن رغبت وجود دارد.
کارشناس و پژوهشگر رسانه با اشاره به آهنگ جدید ساسی مانکن نیز خاطرنشان میکند: برای پیبردن به فرایند فعالیت ساسی مانکن باید به عقبه وی سر بزنیم؛ فعالیت او معمولاً در زمستانها و پیش از عید شروع شده و آثار خود را منتشر میکند، از سویی آهنگهای منتشر شده توسط وی در بین نوجوانان و دانش آموزان بخاطر ایجاد حرکت، رنگ و اشاره نمادین همچون حضور بازیگران، چهرههای سرشناس و سایر مواردی از این دست باعث شده ملموس شدن کار شده اما در این آثار شاهد تهیشدگی از معنا، سطحی سازی و استفاده بیش از حد از مصادیق و نمونههای عینی هستیم.
لسانی میافزاید: سابقه نشان میدهد در ابتدا این موسیقیها جذابیت داشتند اما هرچه جلوتر رفت برجسته شدن و پررنگ شدن سویههای جنسی باعث شد این آثار در خانوادهها و بافت اجتماعی کمتر نفوذ کند، در همین راستا بهنظر میرسد در کارهای ساسی هرچه جلوتر رفت از جنبه عمومیت موسیقی وی کاسته شد و از طرفی موجی ضد موسیقیهای او ایجاد شد.
وی با بیان اینکه هر چیزی که بخواهد در جامعه منتشر شده و گسترش یابد لازم است از جنس مردم باشد، میگوید: مردم گاهی بعضی چیزها را در کلام و سایر اعمال خود مطرح میکنند اما حواسشان هست که در رفتار جمعی، مقبولیتهای جامعه را زیر پا نگذارند و با کارهای ناشایست شناخته نشوند.
کارشناس و پژوهشگر رسانه با بیان اینکه امروزه ما در فضای مجازی سرک میکشیم که این به معنای همکنشی و پیروی نیست، تصریح میکند: این موضوع به آن معناست که مردم دنبال شادی یا دنبال این هستند که انتهای یک موضوع چه میشود و بر همین اساس در چنین موضوعاتی شاهد دیده شدن یا استقبال نیستیم بلکه عموماً سرک کشیدن به معنای مطلع شدن از موضوع آن لحظه است.
لسانی با اشاره به اینکه امروزه ما به واسطه تبلیغ، سفارشهای و پیشنهادات کاری افراد را دریافت میکنیم، ادامه میدهد: ساسان حیدری زمانی که در کشور بود نتوانست در موسیقی خود پیشتاز باشد و رقابت کند اما در خارج با تمرکز بر این حوزه توانسته حامیان مالی مختلف را جذب و قراردادهایی را ببندد، در همین راستا تنها نمیتوان نگاه فرهنگی بر این موضوع داشت و باید به زیربنای فرهنگ که روابط اقتصادی را نیز شامل میشود توجه داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران فقط اقتصادی نیستند بلکه امنیتی نیز هستند، تصریح میکند: زنان و کودکان اقشار مورد توجه و متمرکز جامعه هستند از این رو سرمایهگذار برای برند و تبلیغ محصول خود به واسطه اختلال در امنیت فرهنگی کشور محصول تولید میکند.
استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما دانشگاه امام صادق دانشگاه سیستان و بلوچستان رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شارلی ابدو شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین محمد لسانی نسل Z نسل زد نمایشگاه رسانههای ایران همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران
5 بازدید
-
مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی
4 بازدید
-
یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران | تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها
6 بازدید
-
محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی
6 بازدید
-
مصاحبه روزنامه قدس با محمد لسانی در مورد رسانه و افکار عمومی
4 بازدید
-
بازتاب رسانه ای المپیک در گفتگوی محمد لسانی با روزنامه جوان
11 بازدید