جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ دانشنامه سواد رسانه خانواده و فضای مجازی وقتی با تبلیغ رویا می‌فروشند

وقتی با تبلیغ رویا می‌فروشند

خانواده و فضای مجازی ، یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۱۰/۲۳
وقتی با تبلیغ رویا می‌فروشند. محمد لسانی

پیام‌های بازرگانی، به‌عنوان یکی از پایه‌ثابت‌های برنامه‌های تلویزیونی با دامن زدن به ویژگی‌هایی مانند روحیه کمال‌گرایی، تنوع‌طلبی و نوخواهی افراد و حتی با عناصری عجیب و غیرواقعی در تلاش برای رسیدن به خواسته‌های مادی خود هستند، تبلیغاتی که گاهی با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی ما در تضاد است.

خرید نه برای رفع نیازها؛ بلکه برای رفع عطش

محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه پیرامون کارکرد و اهمیت تبلیغات اظهار می‌کند: رسانه‌ها برای جبران بخشی از هزینه‌های خود نیازمند جلب سرمایه‌گذارانی هستند که در قالب تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم در تولیدات تلویزیونی مشارکت می‌کنند؛ تبلیغات مستقیم همان پیام‌های بازرگانی و تبلیغات غیرمستقیم تولید برنامه‌های مشارکتی یا اسپانسر شدن برای برنامه‌های مختلف است.

وی در خصوص فنون استفاده شده در تبلیغات و پیام‌های بازرگانی می‌گوید: در سواد رسانه‌ای ذیل بحث فنون و تکنیک‌های اقناعی مواردی از جمله تکنیک زیبایی، تداعی، تکرار، ترس، طمع، حضور چهره‌ها و نمادها مطرح می‌شود که در تبلیغات تلویزیونی نیز شاهد آن هستیم.

کارشناس و پژوهشگر با اشاره به تأثیرگذاری تبلیغات در ذهن مخاطبان و ضمن تاکید بر تکنیک تداوم و تکرار در تبلیغات خاطرنشان می‌کند: به‌طور معمول تبلیغات در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت در ذهن مردم باقی می‌ماند، به همین دلیل تداوم و تکرار آن‌ها باعث ماندگاری بیشتر می‌شود.

لسانی در خصوص عناصر مختلف تبلیغات با بیان اینکه استفاده از موسیقی، هنرپیشه‌ها و شخصیت‌های تداعی‌کننده، اشعار، متون، شعار و لوگو از جمله عناصر اصلی در تبلیغات تلویزیونی هستند، یادآور می‌شود: به‌دلیل اینکه تعداد بانوان خانه‌دار بیشتر و تمایل و عادت خرید در آن‌ها بیشتر است و در همین راستا شاهدیم تبلیغات تلویزیونی از بانوان بیشتر استفاده می‌شود تا همذات‌پنداری بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به تأثیر تبلیغات در سبک زندگی افراد تصریح می‌کند: تبلیغات فضایی رویایی و الهام‌بخش ایجاد می‌کند که شاید به‌صورت مستقیم اثرگذار نباشد، اما تداوم تبلیغات باعث مصرفی شدن و ترویج روحیه خرید نه به علت نیاز بلکه به‌دلیل عطش ایجاد می‌شود که این امر از سوءکارکردهای تبلیغات است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اثرگذاری مجموعه‌های نمایشی مثل فیلم و سریال‌ها بیشتر از تبلیغات است، چرا که تبلیغات کوتاه و مقطعی، با درگیری کمتر و فضای رویاگونه است.

هدف گردش سرمایه است اما نه به هر قیمتی!

پژوهشگر حوزه رسانه با بیان اینکه در فضای رسانه‌ای تبلیغات بیشتر در راستای افزایش تولید و پویایی اقتصاد بررسی می‌شود، اما در این راستا نمی‌توان از تأثیرات فرهنگی و اثرگذاری بر سبک زندگی چشم پوشاند، می‌گوید: تبلیغات قلب تپنده کارخانجات و تولیدکنندگان است و در این راستا تلاش می‌کنند خود را با ذائقه عمومی هماهنگ کنند، اما باید به این نکته توجه کرد که باید بخش‌هایی از ذائقه عمومی انتخاب شود که ضد فرهنگ نباشد.

لسانی با یادآوری اینکه اگر بخواهیم تبلیغات ایرانی-اسلامی را در تلویزیون و انواع سکوها ببینیم، این وظیفه به عهده دستگاه‌های فرهنگی است که بتوانند ذائقه‌سازی کنند، عنوان می‌کند: تبلیغات به‌دلیل فضای پر زرق و برق، رؤیا گونه، ایده‌آل، دل‌ربا و دیده‌ربا با ساده‌زیستی فاصله فراوانی دارد، زیرا دنبال است و در مقابل حتی افراد را به خرید بر مبنای عطش سوق دهد.

وی پیرامون ویژگی توجه به نمادهای ملی در تبلیغات می‌گوید: در تبلیغات استفاده از نمادهای ملی به معنای چهره‌ها مشهود است، البته در مقابل شاهد تبلیغات بی‌هویت نیز هستیم که اگر زبان آن نیز تغییر کند متوجه نمی‌شویم مربوط به چه کشوری است.

این پژوهشگر رسانه در خصوص ویژگی ترویج فرهنگ کار و تلاش در تبلیغات رسانه‌ای نیز اظهار می‌کند: عموماً پیام‌ها در فضای خانه که فضای استراحت و آرامش است یعنی در تبلیغات فرهنگ کار و تلاش جای نمی‌گیرد، بلکه بر اساس تفریح، شادی و آرامش است.

لسانی در پایان توضیح می‌دهد: هدف تبلیغات گردش سرمایه و بازگشت سرمایه برای تولیدکننده است تا بتواند تداوم حیات داشته باشد و در این زمینه باید بدانیم هدف تبلیغات چیست، اما این هدف به این معنا نیست که جنبه‌های فرهنگی و سبک زندگی را نادیده بگیریم، بلکه باید بدانیم تبلیغات ذهنیت و فرهنگ‌ساز هستند و می‌توانند بر مد و موج اجتماعی تأثیرگذار باشند.

 

منبع خبر : ایمنا

اشتراک گذاری:
برچسب ها: آگهی های تجاریپیام های بازرگانیتبلیغاتسبک زندگیصداوسیمامحمد لسانی

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز
    نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز

    50 بازدید

  • کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران
    کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران

    56 بازدید

  • اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها محمد لسانی سید جواد هاشمی علی ضیا
    اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها

    44 بازدید

  • مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی
    مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی

    48 بازدید

  • یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها
    یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران | تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها

    49 بازدید

  • محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی
    محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی

    45 بازدید

قدیمی تر افزایش محدودیت ها برای نوجوانان در متا
جدیدتر بازی های دیجیتال به شدت اعتیاد آور است
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC