ارائه برای مربیان کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
دومین نشست «کودک و نوجوان تراز امروز، آیندهساز فردا» با حضور محمد لسانی در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.
این نشست صبح روز سهشنبه ۳ آبان برگزار شد و علاقهمندان بهصورت حضوری و مجازی این برنامه را دنبال کردند.
در ابتدای این نشست محمد لسانی، کارشناس رسانه و فضای مجازی مروری داشت بر مطالب مطرح شده در اولین جلسه این برنامه و تأکید کرد: امروز فرزندان ما براساس تأثیرات رسانه جامعهپذیر میشوند.
وی با بیان مثالهایی از برخی محتوای آسیب زننده در رسانهها، خانوادهها و نظام آموزشی را موظف به هدایت و راهنمایی فرزندان برای استفاده از رسانهها دانست.
لسانی تصریح کرد: فردیت، جداافتادگی و عدم اتصال به محیط از آسیبهای یک جامعه رسانه زده است و فردی که به روش اشتباه با رسانه مواجه شود دچار این آسیبها خواهد شد.
این کارشناس رسانه با اشاره به سه راهکار در مواجهه با رسانهها عنوان کرد: گروهی نگاه خوشبینانه به رسانه دارند؛ در این نگاه فناوری کلا خوب و عالی است و باید بهطور کامل از آن استفاده کنیم. نگاه خوشبینانه با این رویکرد که رسانه فرزندان ما را به جایگاه خوبی میرساند هیچ محدودیتی برای استفاده ندارد و منفعل است.
وی ادامه داد: حالت دوم نگاه بدبینانه است که فقط به بدیها نگاه میکند و حتی جایی برای اعتماد و همراهی خانواده با فرزندان وجود ندارد. این نگاه نسبت به رسانه موضع منفعل دارد و تدبیرش رسانههراسی است.
لسانی افزود: و نگاه واقعبین سومین حالت است؛ در این روش فرصت و تهدید کنار یکدیگر است. رویکردش نسبت به حال و آینده نگاه برنامهریزی است و نسبت به رسانه موضع فعال دارد. تدبیر نگاه واقعبین، توانمندسازی و سواد رسانهای است.
این کارشناس فضای مجازی اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که ببینید، تجربه و بررسی کنید و از منابع مختلف خبر بگیرید. خبرها همدیگر را تعدیل میکنند. ذهنی که خبر را از یک منبع میگیرد خطرناک است. یعنی اگر ذهنی خبر فضای مجازی و تلویزیون را با هم بررسی کند ذهن فعال میشود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع چرخه سواد رسانهای پرداخت و گفت: توانمندیهای اصلی برای زیست در دنیای رسانهای شامل چند مرحله است؛ مرحله اول: دسترسی است؛ یعنی بهرهمندی و پیدا کردن. باید منابع خوب را پیدا کنیم. استفاده از منابع سطحی و دم دستی در رسانه خطرناک است، یعنی هرچیزی برای ما میآورند استفاده کنیم.
لسانی ادامه داد: مرحله دوم تجزیه و تحلیل است؛ خروجیها را خوب ببینیم و تحلیل کنیم. فهم، نقد، بررسی صحت و اعتبار، بررسی پیامدها در این مرحله قابل توجه است.
وی افزود: مرحله بعد تولید است؛ هر جا تولید باشد آسیبها کاهش پیدا میکند. ساخت محتوای خلاق و داشتن اعتماد به نفس به کاهش این آسیبها کمک میکند. بازتاب مرحله دیگر است؛ در واقع فعالیتی که در رسانه داریم بازتاب اصول اخلاقی است که یاد گرفتهایم. تولیدات و مصرف ما بازتاب خبرهایی است که یاد گرفتهایم.
این کارشناس رسانه مرحله آخر را اقدام و اصلاح عنوان کرد و گفت: همه این موارد باید به حل مشکلات (خانواده، محل کار و جامعه) کمک کند.
لسانی بیان کرد: امروز زیست رسانهای از زیست واقعی پیشی گرفته است و ذهنها در این فضا ساخته میشود.
وی در ادامه درباره شرایط و نحوه استفاده از رسانهها در گروههای سنی مختلف و لزوم نظارت والدین در سنین پایین با بیان مثال توضیحهایی ارائه داد.
در پایان این نشست محمد لسانی به سوالهای حاضران در این نشست حضوری و مجازی پاسخ داد.
اولین نشست روز ۱۹ مهر همزمان با هفته ملی کودک با حضور رضا پورحسین رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، محمد لسانی کارشناس رسانه و فضای مجازی و سجاد اسمحسینی مدیرمسئول خبرگزاری کودک و نوجوان، برگزار شده بود.
استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شارلی ابدو شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانههای ایران همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران
25 بازدید
-
برگزاری کارگاههای آموزشی سواد رسانه در سطح شهر تهران
25 بازدید
-
معرفی و نقد کتاب شاید عروس دریایی
26 بازدید
-
راهکاری برای ۶۳۶ ساعت در تاکسی اینترنتی بودن!
26 بازدید
-
تدریس محمد لسانی در دوره دانشگاه امام حسین (ع)
30 بازدید
-
ارائه محمد لسانی در دوره کشوری سواد فضای مجازی
31 بازدید