قانون خدمات دیجیتال (DSA)
۵-ایجاد پایگاه داده شفافیت جهت بیان دلایل محدودیتهای اعمالی بر محتواها و حسابهای کاربری
قانون خدمات دیجیتال از ارائهدهندگان خدمات میزبانی میخواهد که برای محدودیتهای اعمال شده بر محتوایی که ظاهراً غیرقانونی یا مغایر با شرایط و ضوابط ارائهدهنده است، دلایل واضح و مشخصی را به کاربران خدمات ارائه دهند. به عبارت دیگر ارائهدهندگان خدمات میزبانی باید کاربران را از تصمیمگیریهای مرتبط با تعدیل محتوا مطلع کنند و دلایل پشت این تصمیمات را در قالب «بیانیه دلیل»[xv] توضیح دهند.
کمیسیون اروپا «پایگاه داده شفافیت»[xvi] را در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ راهاندازی کرده است. این پایگاه داده بیانیههای دلیل را جمعآوری خواهد کرد و این امر، این پایگاه داده را به اولین مخزن نظارتی در نوع خود تبدیل میکند که دادههای مربوط به تصمیمات ارائهدهندگان سکوهای آنلاین فعال در اتحادیه اروپا در مورد تعدیل محتوا را در مقیاس و جزئیات بیسابقهای در دسترس عموم قرار میدهد و امکان پاسخگویی آنلاین بیشتری را فراهم میکند.
در حال حاضر فقط سکویهای آنلاین بسیار بزرگ باید بهعنوان رعایت بخشی از وظایف خود دادههای مربوط به تصمیمات تعدیل محتوا را به این پایگاه داده ارائه دهند؛ اما از ۱۷ فوریه ۲۰۲۴ همه ارائهدهندگان سکوهای آنلاین به استثنای شرکتهای کوچک باید دادههای مذکور را ارائه دهند.
۶-گزارش شفافیت[xvii] سکوها
ارائه دهندگان خدمات واسطهای (واسطههای دیجیتال) مطابق با ماده ۱۳ قانون خدمات دیجیتال باید حداقل یک مرتبه در سال در مورد هر تعدیل محتوایی که در طول دوره مربوطه انجام دادهاند، گزارشهای واضح، قابلفهم و دقیقی را منتشر کنند. این گزارشها باید به طور خاص شامل اطلاعاتی کاربردی زیر باشد:
- تعداد و نوع اقدامات در راستای تعدیل محتوای خودکار؛
- تعداد اعلانهای ارسال شده به سکوها، طبقهبندی آنها براساس نوع محتوای غیرقانونی، هر گونه اقدام مطابق با اعلانها به تفکیک اقدام براساس «قانون» یا «شرایط و ضوابط ارائهدهنده» و همچنین میانگین زمان مورد نیاز برای انجام اقدام؛
- تعداد درخواستهای دریافتی از مقامات کشورهای عضو، طبقهبندی درخواستهای مقامات کشورهای عضو براساس نوع محتوای غیرقانونی و میانگین زمان مورد نیاز برای انجام اقدام مشخص شده در آن درخواستها؛
- تعداد شکایات دریافتی از طریق سامانه رسیدگی به شکایات داخلی، مبنای آن شکایات، تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با شکایات، میانگین زمان مورد نیاز برای اتخاذ این تصمیمات و تعداد مواردی که آن تصمیمات تغییر یافته است.
ماده ۳۳ قانون خدمات دیجیتال تعهدات بیشتری را در رابطه با گزارش شفافیت سکوهای آنلاین بسیار بزرگ اعمال میکند و ارائه گزارش شفافیت در بازههای زمانی ۶ ماهه از جملهی این تعهدات است. مهلت انتشار اولین گزارشات برای سکوهای آنلاین و موتورهای جستجوی بسیار بزرگ ۶ نوامبر ۲۰۲۳ بوده است و همه نوزده شرکتی که شرایط «بسیار بزرگ» را دارند، این مهلت را رعایت کردند. اینفوگرافیک زیر خلاصهای از گزارش شفافیت برخی از سکوهای مذکور است.
یادداشتی از سعید رحیمی، علی زرودی
استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شارلی ابدو شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانههای ایران همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
اپل و متا از پیمان هوش مصنوعی امتناع کردند
11 بازدید
-
حذف رسانه های روسیه در تیک تاک
11 بازدید
-
متا از قوانین هوش مصنوعی اروپا سر باز زد
13 بازدید
-
هوش مصنوعی در بازار جهانی رکورد می زند
9 بازدید
-
سم آلتمن:منتظر ابرهوش مصنوعی باشید
13 بازدید
-
حکمرانی هوش مصنوعی موضوع همکاری سازمان ملل با سازمان توسعه اقتصاد
11 بازدید