جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ اخبار سواد رسانه ایران شورای فضای مجازی پای کار حفاظت از حریم خصوصی کاربران

شورای فضای مجازی پای کار حفاظت از حریم خصوصی کاربران

اخبار سواد رسانه ایران
ارسال شده توسط ادمین نویسنده 2
۱۴۰۲/۱۱/۱۶

براساس دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی داده‎‌هایی که کاربران که منجر به شناسایی هویت آن‌ها می‌شود، باید به صورت رمزنگاری‌شده ذخیره شود.

بر اساس دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی تمامی نهادهایی که وظیفه تنظیم‌ گری را بر عهده دارند، بایستی پیش از اعطای مجوز به شرکت‌ها موارد مربوط به حریم خصوصی کاربران را بر اساس این دستورالعمل بررسی کنند. همچنین طبق این دستورالعمل، کسب‌ و کارها دو ماه فرصت دارند تا خودشان را با این شرایط منطبق کنند.

دستورالعمل اجرایی بهود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی توسط مرکز ملی فضای مجازی تصویب شد و جزییات آن اخیراً منتشر شده است. این دستورالعمل، با هدف کاهش خطرات مربوط به نقض حریم خصوصی کاربران و همچنین الزام اشخاص حقوقی و دستگاه‌های اجرایی به رعایت شرایط مرتبط با شیوه‌ جمع‌آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سکوهای مجازی ابلاغ شده است.

بر اساس دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی، کلیه ارائه‌ دهندگان خدمات از طریق سامانه‌ها و سکوهای مجازی موظفند حداکثر تا دو ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، سیاست‌های مرتبط با حریم خصوصی کاربران را به صورت شفاف اعلام کرده و رضایت کاربران را نیز اخذ کنند. آنطور که در این دستورالعمل آمده، ارائه‌ دهنگان خدمات باید به صورت شفاف اعلام کنند که کدام داده‌ها را برای چه منظوری از کاربران دریافت می‌کنند. آن‌ها همچنین باید داده‌های ضروری و غیر ضروری را از هم تفکیک کرده و برای کاربر گزینه اختیاری بودن ارائه داده‌های غیر ضروری را فراهم کنند. ضمن اینکه شرکت‌ها و سازمان‌ها باید شیوه جمع‌آوری اطلاعات کاربران را نیز به صورت شفاف اعلام کنند.

در بخش دیگری از این دستورالعمل آمده است که داده‌هایی که از کاربران اخذ می‌شود، باید در حد مورد نیاز برای انجام کارهای قانونی و یا ادامه کسب‌وکار باشد. همچنین درصورت درخواست کاربران برای حذف تمام یا بخشی از اطلاعات، پاک کردن حساب کاربری، باید بلافاصله به این موضوع رسیدگی شود. این سند تأکید داشته داده‌های حذف شده باید به پایگاه‌های داده پشتیبان مستقر در بخش آفلاین و منفصل از شبکه‌های ارتباطی عمومی منتقل شود؛ در آنجا نیز تنها برای انجام کارهای قانونی پردازش شده و پس از اتمام به صورت کامل از بین برده شود.

بر اساس یکی دیگر از بندهای دستورالعمل شورای عالی فضای مجازی، داده‎‌هایی از کاربران که منجر به شناسایی هویت آن‌ها می‌شود، باید به صورت رمز نگاری‌شده ذخیره شود. همچنین این دستورالعمل به تنظیم‌ گران نیز اعلام کرده که در بحث صدور مجوز، رعایت تمام موارد ذکر شده در این دستورالعمل را در دستور کار خود قرار دهند.

همچنین تمامی ارائه‌ دهندگان خدمات موظفند، علاوه بر رعایت تمامی موارد گفته شده، پس از فراهم شدن سازوکار ارائه خدمات احراز هویت کاربران بر اساس قابلیت «زیست بوم هویت معتبر»، توسط سازمان ثبت احوال کشور، با هدف به حداقل رساندن جمع‌آوری‌ اطلاعات هویتی، حداکثر پس از یک‌ ماه، سامانه‌های خود را با فرایندهای مربوطه منطبق کنند.

اشتراک گذاری:
برچسب ها: شورای _فضای مجازی _حریم خصوصی_کاربران _دستورالعمل

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • با ایجنت هوش مصنوعی مایکروسافت حالا ایرادات ویندوز را به‌راحتی حل کنید

    3 بازدید

  • مرگ اسکایپ فرا رسید

    4 بازدید

  • جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برگزار شد

    5 بازدید

  • اپل دست به ساخت هوش مصنوعی برنامه نویس زد

    6 بازدید

  • شهریور روز های داغی برای گوگل رقم می زند

    3 بازدید

  • مهم ترین قسمت سند هوش مصنوعی اجرا شد

    4 بازدید

قدیمی تر مهم‌ترین دستاوردهای وزارت ارتباطات
جدیدتر دیده شدن توسط ربات‌های هوش مصنوعی در رسانه «پلیتیکو»
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC