وقتی با تبلیغ رویا میفروشند
پیامهای بازرگانی، بهعنوان یکی از پایهثابتهای برنامههای تلویزیونی با دامن زدن به ویژگیهایی مانند روحیه کمالگرایی، تنوعطلبی و نوخواهی افراد و حتی با عناصری عجیب و غیرواقعی در تلاش برای رسیدن به خواستههای مادی خود هستند، تبلیغاتی که گاهی با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی ما در تضاد است.
خرید نه برای رفع نیازها؛ بلکه برای رفع عطش
محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه پیرامون کارکرد و اهمیت تبلیغات اظهار میکند: رسانهها برای جبران بخشی از هزینههای خود نیازمند جلب سرمایهگذارانی هستند که در قالب تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم در تولیدات تلویزیونی مشارکت میکنند؛ تبلیغات مستقیم همان پیامهای بازرگانی و تبلیغات غیرمستقیم تولید برنامههای مشارکتی یا اسپانسر شدن برای برنامههای مختلف است.
وی در خصوص فنون استفاده شده در تبلیغات و پیامهای بازرگانی میگوید: در سواد رسانهای ذیل بحث فنون و تکنیکهای اقناعی مواردی از جمله تکنیک زیبایی، تداعی، تکرار، ترس، طمع، حضور چهرهها و نمادها مطرح میشود که در تبلیغات تلویزیونی نیز شاهد آن هستیم.
کارشناس و پژوهشگر با اشاره به تأثیرگذاری تبلیغات در ذهن مخاطبان و ضمن تاکید بر تکنیک تداوم و تکرار در تبلیغات خاطرنشان میکند: بهطور معمول تبلیغات در بازههای زمانی کوتاهمدت در ذهن مردم باقی میماند، به همین دلیل تداوم و تکرار آنها باعث ماندگاری بیشتر میشود.
لسانی در خصوص عناصر مختلف تبلیغات با بیان اینکه استفاده از موسیقی، هنرپیشهها و شخصیتهای تداعیکننده، اشعار، متون، شعار و لوگو از جمله عناصر اصلی در تبلیغات تلویزیونی هستند، یادآور میشود: بهدلیل اینکه تعداد بانوان خانهدار بیشتر و تمایل و عادت خرید در آنها بیشتر است و در همین راستا شاهدیم تبلیغات تلویزیونی از بانوان بیشتر استفاده میشود تا همذاتپنداری بیشتری انجام شود.
وی با اشاره به تأثیر تبلیغات در سبک زندگی افراد تصریح میکند: تبلیغات فضایی رویایی و الهامبخش ایجاد میکند که شاید بهصورت مستقیم اثرگذار نباشد، اما تداوم تبلیغات باعث مصرفی شدن و ترویج روحیه خرید نه به علت نیاز بلکه بهدلیل عطش ایجاد میشود که این امر از سوءکارکردهای تبلیغات است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اثرگذاری مجموعههای نمایشی مثل فیلم و سریالها بیشتر از تبلیغات است، چرا که تبلیغات کوتاه و مقطعی، با درگیری کمتر و فضای رویاگونه است.
هدف گردش سرمایه است اما نه به هر قیمتی!
پژوهشگر حوزه رسانه با بیان اینکه در فضای رسانهای تبلیغات بیشتر در راستای افزایش تولید و پویایی اقتصاد بررسی میشود، اما در این راستا نمیتوان از تأثیرات فرهنگی و اثرگذاری بر سبک زندگی چشم پوشاند، میگوید: تبلیغات قلب تپنده کارخانجات و تولیدکنندگان است و در این راستا تلاش میکنند خود را با ذائقه عمومی هماهنگ کنند، اما باید به این نکته توجه کرد که باید بخشهایی از ذائقه عمومی انتخاب شود که ضد فرهنگ نباشد.
لسانی با یادآوری اینکه اگر بخواهیم تبلیغات ایرانی-اسلامی را در تلویزیون و انواع سکوها ببینیم، این وظیفه به عهده دستگاههای فرهنگی است که بتوانند ذائقهسازی کنند، عنوان میکند: تبلیغات بهدلیل فضای پر زرق و برق، رؤیا گونه، ایدهآل، دلربا و دیدهربا با سادهزیستی فاصله فراوانی دارد، زیرا دنبال است و در مقابل حتی افراد را به خرید بر مبنای عطش سوق دهد.
وی پیرامون ویژگی توجه به نمادهای ملی در تبلیغات میگوید: در تبلیغات استفاده از نمادهای ملی به معنای چهرهها مشهود است، البته در مقابل شاهد تبلیغات بیهویت نیز هستیم که اگر زبان آن نیز تغییر کند متوجه نمیشویم مربوط به چه کشوری است.
این پژوهشگر رسانه در خصوص ویژگی ترویج فرهنگ کار و تلاش در تبلیغات رسانهای نیز اظهار میکند: عموماً پیامها در فضای خانه که فضای استراحت و آرامش است یعنی در تبلیغات فرهنگ کار و تلاش جای نمیگیرد، بلکه بر اساس تفریح، شادی و آرامش است.
لسانی در پایان توضیح میدهد: هدف تبلیغات گردش سرمایه و بازگشت سرمایه برای تولیدکننده است تا بتواند تداوم حیات داشته باشد و در این زمینه باید بدانیم هدف تبلیغات چیست، اما این هدف به این معنا نیست که جنبههای فرهنگی و سبک زندگی را نادیده بگیریم، بلکه باید بدانیم تبلیغات ذهنیت و فرهنگساز هستند و میتوانند بر مد و موج اجتماعی تأثیرگذار باشند.
استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما دانشگاه امام صادق دانشگاه سیستان و بلوچستان رسانه روابط عمومی روزنامه جوان سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای سپر دفاع روانی شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین قدس آنلاین مبلغان محمد لسانی مرکز ملی فضای مجازی نسل زد نمایشگاه رسانههای ایران همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری کنش رسانهای
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
میزگرد طرح حامیم کشوری با موضوع رسانه
11 بازدید
-
تکنیکهای شناختی رسانههای معاند برای اثرگذاری در انتخابات
12 بازدید
-
بازی های دیجیتال به شدت اعتیاد آور است
17 بازدید
-
از «برندینگ» تا انحراف علم آموزی
18 بازدید
-
انسانرسانه غزه، پیروز در جنگ روایت ها
37 بازدید
-
مشارکت اعضای جامعه تنها راه مقابله با خبر جعلی است
22 بازدید