از «برندینگ» تا انحراف علم آموزی
محمد لسانی مروج سواد رسانه و مدرس کارگاههای رسانه شناسی است. از او درباره فعالیت معلمان در فضای مجازی میپرسیم.
او معتقد است که معلمان هم مثل دیگراقشار جامعه به بازنمایی و ارائه تصویری از خود نیاز دارند. اتفاقا هر چه روشهای گوناگون علم آموزی و شیوههای به روز تعلیم و تربیت بازنمایی و نمود بهتر و بیشتری در فضای رسانه داشته باشد، برای توسعه و پیشرفت کشور بهتر خواهد بود.
لسانی درباره پیامدهای مثبت و منفی فعالیت مجازی معلمان میگوید: «از جنبه مثبت به موارد متعددی میتوان اشاره کرد؛ اول تقویت برندیگ در حوزه تعلیم و تربیت است. وجاهت آفرینی برای معلم در این حوزه میتواند مقدمه سرشناس شدن یک معلم و تخصص و مهارت او در شیوهای از تدریس و زمینه ساز دعوت از او برای برگزاری کارگاههای آموزشی و تدریس روشهای ابداعی خود باشد.
درباره پیامدهای منفی این مسئله باید به عطش نگاه و دیده ربایی به هربهانه و قیمتی اشاره کرد که کم کم مسیر علم آموزی را منحرف میکند و ما به جای معلم، با آقا یا خانمی «دوربینی» مواجه خواهیم بود که ارتباط او با دوربین بیشتر از ارتباط قوی و مؤثر با دانش آموزانش است.»
او ادامه میدهد: «از طرفی نگاه ابزاری به دانش آموزان را نیز نباید فراموش کرد. در نهایت به قهقرا رفتن ارزش علم و ارزشمند شدن شهرت نیز از پیامدهای منفی فعالیت نامناسب در فضای مجازی است.»
لسانی درباره چگونگی مدیریت فعالیت معلمان در این فضا باتوجه به فراگیری نیز میگوید: «به نظرم خودآگاهی معلمان جلوی عطش دیده شدن و دیگر خواستهای کاذب را میگیرد. این خودآگاهی باعث بصیرتی در نگاه و گزینشی در کردار آنها خواهد شد. برنامه ریزی و هدف محوری نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. وزارت آموزش وپرورش در تدوین چارچوبهای لازم برای کنشگری سایبری و مجازی معلمان و کارکنان آموزش وپرورش باید اقدامات لازم را انجام دهد و ضوابطی را برای کنشهای مقبول و مطرود معین کند.»
او معتقد است همدلی و تعهد معلمان، وزارت آموزش وپرورش، دانش آموزان و والدین سبب میشود فعالیت مجازی معلمان به توسعه آموزش و توسعه دانش و مهارت کمک کند؛ در غیر این صورت آسیب زننده خواهد بود. در این میان طرح مدون و چارچوبهای معین لازمه این کار است که بخشی از آنها باید مکتوب و در قالب بخش نامه و آیین نامههای مقرراتی باشد و بخشی نیز براساس یک چارچوب ذهنی و مبتنی بر اراده و آگاهی طرف هاست.
استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما دانشگاه امام صادق دانشگاه سیستان و بلوچستان رسانه روابط عمومی روزنامه جوان سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای سپر دفاع روانی شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین قدس آنلاین مبلغان محمد لسانی مرکز ملی فضای مجازی نسل زد نمایشگاه رسانههای ایران همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری کنش رسانهای
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
میزگرد طرح حامیم کشوری با موضوع رسانه
10 بازدید
-
تکنیکهای شناختی رسانههای معاند برای اثرگذاری در انتخابات
12 بازدید
-
بازی های دیجیتال به شدت اعتیاد آور است
16 بازدید
-
وقتی با تبلیغ رویا میفروشند
15 بازدید
-
انسانرسانه غزه، پیروز در جنگ روایت ها
36 بازدید
-
مشارکت اعضای جامعه تنها راه مقابله با خبر جعلی است
22 بازدید