تکنیکهای شناختی رسانههای معاند برای اثرگذاری در انتخابات
"قهر مردم با انتخابات، استفاده از آمار و ارقام با هدف ایجاد عملیات روانی، افشاگری، نفوذ و هک اطلاعات، بزرگ کردن کاستیها از جمله تکنیکهای شناختی رسانههای معاند برای اثرگذاری در فضای انتخابات ایران است".
محمد لسانی، از کارشناسان و فعالان سواد رسانه در سلسله نشستهای تخصصی سواد رسانهای با طلاب و فعالان رسانهای استان لرستان که عصر چهارشنبه، ۲۵ بهمنماه به همت نهضت سواد رسانهای انقلاب اسلامی استان لرستان بهصورت مجازی برگزار شد، به تکنیکهای شناختی رسانههای معاند برای اثرگذاری در فضای انتخابات ایران اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب از اوایل فروردینماه امسال نسبت به تلاش دشمن برای مأیوس کردن مردم از حضور حداکثری در انتخابات ۱۱ اسفند هشدار دادند و این نشانگر اهمیت بحث انتخابات است.
وی با بیان اینکه دشمن تلاش میکند به موتور محرکه اجتماعی ضربه بزند چرا که اگر در این زمینه موفق باشد به اقتصاد، سیاست و حتی تولید هم ضربه خواهد خورد، افزود: اگر یک جامعه دچار ناامیدی و یأس شود و انگیزه خود را از دست بدهد، چنین جامعهای در صحنههای اجتماعی مشارکت نخواهد داشت که ضرورت دارد ما نقشه دشمن را بدانیم و در زمینه دفع و خنثی کردن آنها برآییم.
این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه اولین گام دشمن برای ضربه زدن به انتخابات مطرح کردن قهر مردم با انتخابات است، ادامه داد: مردم بنا به دلایلی با انتخابات قهر میکنند اینکه صدای آنها شنیده نشود، سهمی در تصمیمات نداشته باشند و یا اینکه دچار دلسردی و یأس شده باشند.
لسانی با بیان اینکه هدف دشمن از تحریم و قهر با انتخابات فشار بر مردم نیست بلکه هدف او ایجاد اختلال، مانع و عقبگرد و همچنین متزلزل کردن نیروهای کنشگر انتخاباتی از جمله وزارت کشور، نامزدهای انتخاباتی، تشکلها، احزاب سیاسی و کنشگران سیاسی است، افزود: در مقابل نقشه دشمن برای مطرح کردن قهر مردم با انتخابات باید پویشها، لایوها و هشتکهایی برای تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات را ایجاد کنیم.
این فعال رسانهای با تأکید بر اینکه با توجه به بالا بودن هجمه دشمن علیه انتخابات ما نیز باید حجم طراحی عملیات خود را بالا ببریم، ادامه داد: باید بین گروهها و قرارگاههای سایبری و رسانهای یک نوع همگرایی و همافزایی ایجاد شود و در راستای جلب مشارکت مردمی در انتخابات تلاش کنیم.
لسانی با اشاره به پایین بودن آمار افرادی که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند، افزود: البته چنین افرادی هم دلایلی دارند از جمله اینکه میگویند وعدههایی که نمایندگان دادهاند عملی نشده و یا مشکلات معیشتی و اقتصادی را مطرح میکنند.
وی با بیان اینکه ما در این عرصه با سه قشر معتقدین، مرددین و رأیندهها مواجه هستیم، گفت: با توجه به پایین بودن آمار افراد مردد و یا رأینده ما باید تلاش خود را روی انسجام و هویتبخشی معتقدین به انتخابات متمرکز کنیم و برای این قشر تولید محتوا کنیم.
همصدایی معتقدین به انتخابات در کشور شکل بگیرد
این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیکتر میشویم تنور انتخابات نیز گرمتر میشود و این در حالی است که جنگ غزه، عملیات طوفانالاقصی، حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان و همچنین راهپیمایی ۲۲ بهمن نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم داشته است، اظهار کرد: یکی از تکنیکهای دشمن برای عملیات روانی استفاده از آمار و ارقام است تا نشان دهد مشارکت مردم در انتخابات پایین است و ضرورت دارد همصدایی معتقدین به انتخابات در کشور شکل بگیرد و در شبکههای اجتماعی و رسانههای مختلف روی این موضوع تمرکز کنیم که آمار مشارکت تا روز انتخابات جهش و شیب رو به رشدی دارد.
این فعال رسانهای بر لزوم تبدیل ۱۱ اسفند به نماد تأکید کرد و با بیان اینکه وجود دو تا عدد یک در ۱۱ اسفند پایههای ایستادگی هستند و مردم و شریعت دو ستون برای خیمه نظام هستند، اضافه کرد: باید یک بیان مشترک برای ۱۱ اسفند داشته باشیم و برای آن نمادسازی کنیم و اجازه ندهیم افرادی با شعار تحریم انتخابات، نه به انتخابات و یا مطرح کردن مشارکت پایین مردم انتخابات را مخدوش کنند.
لسانی خواستار فضاسازی، روایتسازی رسانهای و حضور میدانی برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات ۱۱ اسفندماه شد و افزود: دشمن میخواهد ذهنها را ببندد در مقابل ما باید امکان رکوردشکنی حضور مردم در انتخابات را مطرح کنیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه رفاه به جای اینکه قدردانی و مشارکت بالا را به دنبال داشته باشد منجر به طلبکاری و عناد شده است و ما میبینیم در استانهای کمتر برخوردار که قناعت و امید در آنها وجود دارد، همیشه مشارکت مردم بالا بوده است، اظهار کرد: دشمن همچنین از طریق افشاگری، نفوذ و هک اطلاعات درصدد ایجاد جنگ روانی و اطلاعاتی است کمااینکه اخیراً شاهد حمله سایبری به سامانههای مجلس بودیم و هر لحظه این احتمال هست هر لحظه هکرها آمارها و ارقامی را بیرون بدهند که البته باید نسبت به آن هوشیار باشیم چراکه برای ایجاد حس ناامیدی در بین مردم این آمارها و ارقام دستکاری و مخدوش خواهند شد.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه دشمن یک جنگ اطلاعاتی ادامهدار را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است و قطعاً اطلاعات را در مسیری که میخواهند منتشر خواهد کرد، افزود: یکی دیگر از تکنیکهای دشمن بزرگ کردن کاستیهاست که باید نسبت به این موضوع نیز هوشیار باشیم.
لسانی با بیان اینکه ما باید منتقد مصلح باشیم نه طلبکار کنارهگیر، گفت: در کشور مشکلات و کاستیهایی داریم اما اینکه فقط روی کاستیها تمرکز شود یک زنگ خطر است و باید نسبت به این توطئه دشمن در بین مردم اطلاعرسانی کنیم.
استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شارلی ابدو شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانههای ایران همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز
13 بازدید
-
اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها
9 بازدید
-
مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی
13 بازدید
-
یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران | تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها
14 بازدید
-
محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی
13 بازدید
-
کشورها و حکمرانی در فضای مجازی | مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان
10 بازدید