جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ دانشنامه سواد رسانه خانواده و فضای مجازی بحران در اطلاع‌رسانی بحران | گفت و گو با همشهری آنلاین

بحران در اطلاع‌رسانی بحران | گفت و گو با همشهری آنلاین

خانواده و فضای مجازی ، دانشنامه سواد رسانه ، سلامت روان در فضای مجازی ، یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۱۰/۲۰
بحران-در-اطلاع‌رسانی-بحران محمد لسانی همشهری آنلاین

لحظاتی بعد از وقوع حادثه تروریستی در مراسم چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان ، فضای مجازی از عکس های دلخراش و بی پرده از پیکرهای خونین و پاره پاره مردم و البته مجروحان این حادثه پر شد . علاوه بر اینکه این موضوع برای سلامت روجی و روانی جامعه بشیار خطرناک  است ، از نظر اخلاقی ، شرعی و اصول رسانه ای هم مورد انتقاد است . 

پیشنهاد محمد لسانی : راه‌اندازی سامانه‌ انتشار محتوای مردمی

فعالیت رسانه در بحران (بلایای طبیعی و فجایع اتفاقی) در 2 وجه قابل بررسی است؛ یکی کارکرد رسانه‌های رسمی اعم از صداوسیما و مطبوعات در این وقایع و دیگری نقش مردم و انسان‌رسانه‌ها در توزیع پیام است. با توجه به فضای احساسی‌ای که مردم ما دارند، این فضا در رسانه‌های رسمی و غیررسمی هم نمود پیدا می‌کند. حتی مجریان صداوسیما و یا خبرنگاران روزنامه‌ها هم درگیر این هیجان‌زدگی می‌شوند. همچنین کنشگری انسانی هم مهم است؛ افرادی هستند که وابستگی سازمانی ندارند ولی با تلفن‌همراه خود از یک فاجعه، فیلم یا تصویر گرفته و منتشر می‌کنند. مثل حادثه پلاسکو، سیل و زلزله و… ما حتی «کشته سلفی» داریم، مثلا افرادی در جنوب کشور با سیل سلفی گرفتند و کشته شدند. این یک هیجان‌طلبی و توجه‌طلبی است که ما درگیر آن هستیم. لذا به‌نظر می‌رسد که اول باید قانون نقش و مسئولیت مردم در توزیع و تولید محتوای رسانه‌ای داشته باشیم.
دوم اجرای دقیق این قانون است. اگر کسی از فاجعه عکس و فیلم گرفت و باعث تحریک عواطف عمومی شد، مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد که این اجرا اگر ادامه‌دار باشد افراد نسبت به توزیع و تولید پیام حساس می‌شوند. به‌علاوه اینکه درگاه‌ها و سامانه‌هایی می‌توانند وجود داشته باشند که اگر فردی از روز حادثه‌ای عکس و فیلم گرفت به سامانه‌ها ارسال کند. سامانه، گزینش ‌می‌کند و بخش‌های غیرقابل پخش شطرنجی یا حذف می‌شود و بقیه را پخش ‌می‌کند. به مرور زمان این سامانه مرجعیت پیدا می‌کند و تبدیل به سامانه انتشار محتوای مردمی می‌شود. شهروندخبرنگاری به فرهنگسازی نیاز دارد. در تمام دنیا تصویر و فیلم گرفتن از بدن‌های تکه‌تکه و پیکر کودکان در اینگونه حوادث، شاخصه‌ها و ضوابطی دارد..

منبع خبر : همشهری آنلاین

اشتراک گذاری:
برچسب ها: بحرانحادثه تروریستیخبررسانیمحمد لسانی

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • Search Live را به‌صورت آزمایشی برای برخی کاربران فعال شد

    6 بازدید

  • مدیرعامل آینده گوگل یک همراه هوش مصنوعی خارق‌العاده خواهد داشت

    5 بازدید

  • گوگل از نسخه جدید جمینای 2.5 پرو رونمایی کرد

    6 بازدید

  • هوش مصنوعی Kling 2.1 معرفی شد

    10 بازدید

  • نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز
    نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز

    57 بازدید

  • کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران
    کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران

    67 بازدید

قدیمی تر بررسی حکمرانی رسانه در عصر هوش مصنوعی
جدیدتر افزایش محدودیت ها برای نوجوانان در متا
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC