جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
دوره‌ها
دوره‌های آنلاین و آفلاین
  • ثبت درخواست کارگاه
  • دوره های آنلاین
  • دوره های آفلاین
  • پخش زنده دوره
0
ورود به حساب

محمد لسانی

کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی

0
ورود به حساب

خانه

تولیدات

فروشگاه

دوره ها

مالی

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ تولیدات یادداشت ها و گفتگوها سی ان ان هم از هشتگ سازی رباتیک شاکی شد!

سی ان ان هم از هشتگ سازی رباتیک شاکی شد!

یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط محمد لسانی
۱۴۰۱/۱۰/۱۷
43 بازدید
محمد لسانی | کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی

🔴 در هفته های گذشته حجم بالای ارسال مطالب و هشتگ سازی مجازی به خصوص در شبکه اجتماعی توییتر باعث بهت و حیرت مخاطبان شد به گونه ای که برای برخی فقط حس تسلیم و همراهی ایجاد می کرد.

🔹 رکورد تاریخ توییتر شکست!
حجم تولید محتوا، هشتگ سازی و به خصوص فعال شدن ریترها (ریتوییت کننده ها) کار را به جایی رساند که بنا بر ادعای رسانه ها، رکود تاریخ توییتر از چند جنبه شکسته شد. همه این رکوردشکنی ها بر اهمیت مسئله افزود که واقعا چه اتفاقی در جریان است؟

🔸️ کمپین های دستکاری هماهنگ چیست؟

سی ان ان مخفف (The Cable News Network) به عنوان نخستین شبکه خبری 24 ساعته امریکا به این ترندینگ گسترده و هشتگ سازی، حساس شد و در مطلبی با تیتر “جنگ روایتها در مورد ایران در شبکه های اجتماعی”، نقدهای جدی به موجودیت این ترند مطرح کرد و آن را زیر سوال برد.
مهمترین نقدی که این شبکه امریکایی مطرح کرد بر روی “کمپین دستکاری هماهنگ” (coordinated manipulation campaigns) استوار است. این کمپین ها بر روی عملیات از پیش تعیین شده و سازماندهی شده استوار است که یک مادرخرج و سفارش دهنده دارد. در این کمپین ها کاربران یا به طور مشخص ربات های سایبری، خود را جای مردم جا می زنند و عموما فقط ارسال محتوا و بازنشر با هشتگ انجام می دهند و کامنت گذاری بسیار پایین و مخاطبان محدودی دارند. برای همین به این نوع کنش در فضای شبکه اجتماعی، “عملیات تأثیر” (INFLUENCE OPERATION) می گویند.
کارشناسان تحلیل داده به سی ان ان گفتند: «تعداد قابل توجهی از حساب‌های کاربری در موج جدید، تازه ایجاد شده» و «بسیار نادر است که این حجم از لشکرکشی آنلاین از حساب‌های تازه ساخته شده را ببینیم که متعاقباً و به طور مداوم در فعالیت‌های توییتری شرکت می‌کنند.»

🔹 سوال محوری سی ان ان که همه را به فکر فروبرد؟

نویسندگان گزارش سی ان ان به قطعیت رسیدند که موج هشتگی مهسا امینی در فضای توییتر، مصنوعی و بات محور است و در اینجا به یک سوال اصلی رسیدند: چه کسی پشت این همه فعالیت توییتری برای هشتگ #مهسا_امینی است؟
گزارش سی ان ان به دسته بندی کاربران پشت این هشتگ می پردازد. این دسته ها شامل مهاجران، حامیان تغییر رژیم از جناح راست و محافظه کار امریکا تا اسرائیل و در نهایت مجاهدین خلق (منافقین) ساکن در آلبانی هستند.


🔸 کنشگران این انقلاب رباتیکی چه سابقه ای دارند؟

سی ان ان با تمرکز بر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) می نویسد: این گروه، قطعا قبل از درگذشت مهسا امینی، در دستکاری (Manipulation) رسانه های اجتماعی فعال بوده است. فیس بوک، سال گذشته صدها حساب جعلی مرتبط با مزرعه ترول ها در آلبانی را حذف کرد و گفت به این سازمان مرتبط هستند.

🔸️ عملیات سایبری فرامرزی با هدف تروریستی در ایران

همه آنچه از روز اول در مورد انقلاب رباتیک، رهبران فاکتوری – به صورت مشخص معصومه پولی نژاد – نوشتیم و گفتیم نه در داخل ایران که در خارج از آن نیز فریاد می شود. امروز کارشناسان کلان داده، شرکت های داده کاو و پژوهشگران رسانه باید توییتر را خطاب قرار داده و بپرسند: 1- حجم واقعی فعالیت رباتیک بنابر تحلیل های مبتنی بر باتومتر (پروژه مشترک رصدخانه رسانه های اجتماعی و موسسه علوم شبکه در دانشگاه ایندیانای امریکا) چه مقدار است؟ 2- در پروژه های “دستکاری هماهنگ” قبلی که توسط دولت ها یا گروههای قدرت به اجرا می رسید توییتر ورود می کرد و اقدام به غیرفعال کردن همزمان حساب های کاربری می کرد. در مورد هشتگ مهسا امینی هیچ گزارشی از اقدام جدی توییتر نیست. آیا قبل یا حین “عملیات تأثیر “، هماهنگی با توییتر انجام شده که نظاره گر باشد و آب به آسیاب آنها بریزد؟ 3- آنچه در طی این چند هفته در پلتفرم توییتر اتفاق افتاد و فعالیت مشهود ترول ها (هتاکان) ، استروتورفرها (مردم نمایان) و بات ها (کدهای برنامه نویسی شده) که برای خشونت، افراطی گری، تخریب، تعیین هدف انسانی و سازمانی برای جرح/قتل و قرارهای آشوب در ایران متمرکز بود آیا برای شرکت توییتر مصداق “حمایت از عملیات تروریستی” نیست؟!

اشتراک گذاری:
برچسب ها: سی ان ان هم از هشتگ سازی رباتیک شاکی شد!

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • محمد لسانی | کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی
    حمله هماهنگ به تیک تاک

    23 بازدید

  • محمد لسانی | کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی
    «دزدی کلیک»، متهم اصلی اخبار منفی | مصاحبه همشهری با محمد لسانی

    33 بازدید

  • محمد لسانی | کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی
    محمد لسانی عضو کمیته داوران رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری شد

    42 بازدید

  • محمد لسانی | کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی
    مسمومیت سریالی دختران دانش آموز

    41 بازدید

  • شش دسته مواجهه رسانه ای با درگذشت مهسا امینی
    شش دسته مواجهه رسانه‌ای با درگذشت مهسا امینی

    59 بازدید

  • اربعین حسینی | محمد لسانی
    اربعین و خلق رویای جدید و جهانی

    28 بازدید

قدیمی تر شش دسته مواجهه رسانه‌ای با درگذشت مهسا امینی
جدیدتر به فرزندم موبایل بدهم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
عنوان اسلاید
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

درخواست دعوت به عنوان مهمان برنامه

09124756013

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC