تدریس روشهای مقابله با فیک نیوز در نخستین گردهمایی مشترک رؤسای ادارات روابط عمومی آموزش و پرورش
استاد ارتباطات و رسانه در نخستین گردهمایی مشترک رؤسای ادارات روابط عمومی حوزه ستادی، استانی، سازمانها و مراکز وابسته آموزش و پرورش در دولت مردمی گفت: کشف و شناسایی سرفصل های جدید در حوزه روابط عمومی، مهم ترین فعالیت روابط عمومی هاست و روابط عمومی نوین و در بستر شبکههای اجتماعی باید در دستور کار روابط عمومی برای به روز شدن اطلاعات باشد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد لسانی؛ در نخستین گردهمایی مشترک رؤسای ادارات روابط عمومی حوزه ستادی، استانی، سازمانها و مراکز وابسته آموزش و پرورش در دولت مردمی ایران قوی که با حضور وزیر آموزش و پرورش در محل اردوگاه فرهنگی-هنری شهید باهنر تهران برگزار شد، ضمن اشاره به این که روابط عمومی نوین و در بستر شبکههای اجتماعی باید در دستور کار روابط عمومی ها برای به روز شدن اطلاعات باشد، اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که حوزههای ستادی باید به اجرا برسانند کشف و شناسایی سرفصلهای جدید در حوزه روابط عمومی است.
وی درباره اخبار جعلی با عنوان(فیک نیور)، افزود: سرعت اخبار جعلی یا دروغ، به ویژه در عصر جدید بالاست؛ خبر جعلی انواع روایتها و اخبار دروغی است که عمدتا در اینترنت منتشر میشود تا از مسیر گول زدن و فریب خوانندگان، اهداف سیاسی، مالی و … مولفان را تامین کند.
لسانی با اشاره به ۴ تفاوت خبر جعلی با شایعه، گفت: تفاوت خبر جعلی با شایعه این است که تولیدکننده شایعه گفتوگوی بین دو نفر است اما تولیدکننده فیک نیوز متخصصان رسانه و خبر نویسی هستند. همچنین عامدانگی خبر، هسته اصلی ساخت و انتشار خبر و ناقلان آن، نیز از دیگر تفاوتهای خبر جعلی با شایعه است.
استاد رسانه و ارتباطات با اشاره به این که فیک نیوز کلمه سال در سال ۲۰۱۷ شد و تحت عنوان اطلاعات هیجانی در پوشش اخبار رسمی، نام گرفت، گفت: فواید ظاهری و اولیه فیک نیوز، عدم نیاز به تخصص و هزینه زیاد، نفوذپذیری، شهرت افزایی و تخریب رقبا است.
وی با بیان اینکه ۳ دسته فیک نیوز داریم، افزود: اطلاعات غلط و کاذب غیرعمدی، اطلاعات کاذب عمدی و اطلاعات آسیبرسان از جمله انواع فیک نیوزها هستند.
استاد ارتباطات و رسانه انواع فرمتهای خبر جعلی را برشمرد و ادامه داد: طنز، محتوای مغالطه آمیز، محتوای تقلیدی، محتوای ساختگی، ارتباطات جعلی، بستر جعلی و محتوای دستکاری شده از جمله فرمتهای اخبار جعلی به شمار میآیند.
لسانی ماتریس خبر جعلی را تشریح و بیان کرد: پایش محیط رسانه ای، تعیین آستانه ورود به خبر، تصمیم گیری و نحوه واکنش به عنوان روابط عمومی، از وظایف روابط عمومی در قبال برخورد با اخبارجعلی است.
وی با تشریح انواع وظایف روابط عمومی افزود: باید بتوان با شناسایی نقطه عطف فیک نیوز از توسعه آن جلوگیری کرد. توسعه و پروراندن اخبار مهم است؛ لذا باید راههای تشخیص اخبار جعلی را دانست.
گفتنی است؛ در پایان صحبتهای این استاد ارتباطات و رسانه، مدیران روابط عمومی بخشهای مختلف به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
برگرفته از سایت : وزارت آموزش و پرورش
استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما دانشگاه امام صادق دانشگاه سیستان و بلوچستان رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شارلی ابدو شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانههای ایران همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران
7 بازدید
-
برگزاری کارگاههای آموزشی سواد رسانه در سطح شهر تهران
9 بازدید
-
معرفی و نقد کتاب شاید عروس دریایی
12 بازدید
-
راهکاری برای ۶۳۶ ساعت در تاکسی اینترنتی بودن!
15 بازدید
-
ارائه محمد لسانی در دوره کشوری سواد فضای مجازی
16 بازدید
-
برگزاری نشست تخصصی تحلیل رویکرد رسانهای کاندیداهای ریاست جمهوری
20 بازدید