ضرورت طراحی چارچوب اقتصادی و اجتماعی برای تعامل با سلبریتیها
محمد لسانی، کارشناس رسانه، مدرس و مروج سواد رسانه : سلبریتیها به عنوان چهرگان و شهرگان فضای مجازی از مسیر جلب توجه و طراحی تعامل مؤثر بر رفتار جامعه و اذهان تأثیر میگذارند. آنچه که اکنون اهمیت دارد، مسئله تنظیمگری تعامل و پیام سلبریتیها با جامعه میباشد.
محمد لسانی، کارشناس رسانه، مدرس و مروج سواد رسانه در گفتوگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: سلبریتیها به عنوان چهرگان و شهرگان فضای مجازی از مسیر جلب توجه و طراحی تعامل مؤثر بر رفتار جامعه و اذهان تأثیر میگذارند. آنچه که اکنون اهمیت دارد، مسئله تنظیمگری تعامل و پیام سلبریتیها با جامعه میباشد. این حوزه، حوزهای محتوایی است و حاکمیت در کلان خود، به تنظیم انرژی، حس و محتوای سلبریتیها درجهتی سازنده و پیشروانه نیاز دارد.
وی افزود: نباید تنها حوزه اقتصادی را از سلبریتیها انتظار داشته باشیم و حوزه اقتصادی را اهرم فشاری برکنش سلبریتیها کنیم؛ بلکه میبایست در چارچوب کلان به ویژه در بخشهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با سلبریتیها به تعامل برسیم. بیشک شنیدن حرف هوادارانشان و خود سلبریتیها به طراحی این چارچوب کمک خواهد کرد.
لسانی تصریح کرد: تنها نگاه اقتصادی به سلبریتیها مشکلی را حل نخواهد کرد؛ هرچند به عنوان یک عامل مهم تلقی میگردد. بدیهی است که نباید کنش پنهان و تعامل در خفا در حوزه مالی وجود داشته باشد. اگر سلبریتیها شعار شفافیت میدهند، بدانند که شفافیت هم در حوزه مالی و هم در حوزه محتوایی است. امروزه شاهد این هستیم که در کشورهای مختلف ازجمله انگلیس و نروژ سلبریتیها موظف به پرداخت مالیات در قبال محتوایی هستند که نسبت به ایجاد آن، هزینه دریافت کردهاند.
کارشناس رسانه همچنین خاطرنشان کرد: اگر مطالبی که اسپانسر مالی دارند، تگ گذاری و جدا میشوند، به سبب آن است که مبرهن شود برای این محتوا هزینه دریافت شده است. بنابراین ضرورت دارد تا سلبریتیها نیز این روند را مشخص کنند و نسبت به محتوایی که تبلیغی است، تگ گذاری داشته باشند. پنهان کردن محتوای تبلیغی در بطن پیام خود، یک فریب است و پوشش است و میبایست با مخاطبان صادق بود.
او متذکر شد: تنها حوزه اقتصادی نمیتواند تنظیمگر رفتار باشد ؛هرچند که یک جز از تنظیمگری را رقم خواهد زد. به طورکل هرگونه تراکنشی میبایست شامل مالیات شود؛ به ویژه مادامی که درآمدهای سلبریتیها از محتواها بهشدت قابلتوجه است. صحبت از فضایی است که عدم شفافیت موجب اقدامات هنجارشکن و توجه آمیز برای کسب هزینه شده است. گاه این هزینهها جامعه را به سمتوسوی رفتارها سودمدار نه سودمند سوق دهد.
وی در پایان این گفتوگو بیان داشت: باید در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به طراحی کلان رسید. امروزه تنها از یکسو نمیتوان ورود پیدا کرد و ورود از منظر اقتصادی تنها یکسویهنگری را تقویت خواهد کرد و کمکی به تنظیم کنش مؤثر سلبریتی نخواهد کرد.
استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما دانشگاه امام صادق دانشگاه سیستان و بلوچستان رسانه روابط عمومی روزنامه جوان سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای سپر دفاع روانی شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین قدس آنلاین مبلغان محمد لسانی مرکز ملی فضای مجازی نسل زد نمایشگاه رسانههای ایران همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری کنش رسانهای
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
میزگرد طرح حامیم کشوری با موضوع رسانه
10 بازدید
-
تکنیکهای شناختی رسانههای معاند برای اثرگذاری در انتخابات
12 بازدید
-
65 انتقاد و خواسته قانونگذاران امریکایی از تیک تاک+ سند
27 بازدید
-
کارگاه سواد رسانه ای در دانشگاه علوم توانبخشی
40 بازدید
-
بازی های دیجیتال به شدت اعتیاد آور است
16 بازدید
-
وقتی با تبلیغ رویا میفروشند
15 بازدید