جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ تولیدات یادداشت ها و گفتگوها محمد لسانی در گفت و گو با قدس آنلاین | چالش های حضور ما در شبکه های اجتماعی

محمد لسانی در گفت و گو با قدس آنلاین | چالش های حضور ما در شبکه های اجتماعی

یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۰۴/۰۹
محمد لسانی در گفت و گو با قدس آنلاین : چالش های حضور ما در شبکه های اجتماعی

نهم تیربرابر با روز سی‌ام ژوئن روز جهانی شبکه‌های اجتماعی Social media day نامگذاری شده است.

محمد لسانی؛ پژوهشگر سواد رسانه‌ای در گفت و گو با “قدس آنلاین” در خصوص آداب حضور در شبکه های اجتماعی می گوید: همانطور که ما در دنیای واقعی آداب، مرام و سبک رفتاری مشخصی داریم، در شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی نیز نوع رفتار خاصی داریم که برخی از آن ها با رفتارفضای واقعی ، یکسان و مشابه است. مانند اینکه در دنیای واقعی باید صداقت داشته باشیم و به دیگران احترام بگذاریم که این قبیل رفتارها در دنیای واقعی با دنیای مجازی یکسان است؛ اما برخی رفتارها جدید و مختص فضای مجازی است.

به گفته این مدرس سواد رسانه، در فضای واقعی ارزش ها، هنجارها استانداردها و نرم رفتاری خاصی رعایت می شود که به آن اتیکت گفته می شود، اما در دنیای مجازی به این اتیکت،  “نتیکت” گفته می شود. بنابراین ما باید این ارزش ها، هنجارها، نرم ها و استانداردهایی که در فضای مجازی است را تشریح کنیم تا همه کاربران به آن پایبند باشند.

لسانی با اشاره به مواردی از نتیکت ها اضافه می کند: نکته نخست در نتیکت داشتن مرام نامه در گروه یا اخلاق شخصی در فضای مجازی است. به این معنا که کاربران سبک خاصی داشته باشند. یعنی موضوعی را ارجاع نمی دهند مگر اینکه نظری می نویسند و یا اینکه نسبت به ارسال زمان مند به گروه ها توجه دارند. به عنوان نمونه قبل از ساعت ۸ صبح و پس از ساعت ۱۰ شب پستی ارسال نمی کنند و یا تعداد پست هایی که به گروه ها ارسال می کنند بیشتر از دو پست در طول روز نیست، مگر اینکه در قالب گفت و گو و اظهار نظر باشد که البته در این شرایط نیز باید به نوع نگارش خود حساس بود، علایم نگارشی را درست رعایت کرد و ترجیحاً در ابتدا و انتهای نگارش از المان ها و عناصر گرافیکی استفاده کرد تا توجه دیگران برانگیخته شود. ضمن آنکه ضرورت دارد نسبت به شایعات فضای مجازی با حساسیت عمل کرد و از انتشار شایعات فضای مجازی خودداری کرد تا مبادا در چرخه شایعه نقشی داشته باشد و هر گونه سخن یا اظهار نظری در کمال احترام به دیگران و رعایت حقوق آن ها باشد حتی اگر نظری مخالف با ما داشته باشند.

چالش های حضور در فضای مجازی

این پژوهشگر سواد رسانه در پاسخ به این پرسش که تجربه حضور چندین ساله ما در فضای مجازی با چه چالش هایی همراه بوده است می گوید: ما طی سال های گذشته با چند چالش مواجه بوده ایم؛ از جمله آن ها چالش حاکمیتی، سازمانی، اجتماعی، خانوادگی و در نهایت چالش فردی.

وی می افزاید: در لایه حاکمیتی با تزلزل سیاستگذاری در انتخاب پلتفرم پایه مواجه بوده ایم. به طوری که وقتی به گذشته نگاه می کنیم طی یک دهه گذشته پلتفرم یا خانه مجازی که کاربران در آن تعامل داشته اند بسیار متزلزل بوده است به طوری که همواره از وایبر به تلگرام، از تلگرام به واتساپ، از واتساپ به نرم افزارهای داخلی در حال نقل مکان بوده ایم که این سیاستگذاری به حاکمیت بر می گردد که باید حکمرانی سایبری را جدی بگیرد.

لسانی می افزاید: چالش دیگر ما در فضای مجازی؛ چالش سطح اجتماعی است که رفتار و کنش اجتماعی هیجان مدار و از سوی دیگر تولید محتوای اندک در جامعه موجب شده بود ایرانیان بیشتر ارجاع و فوروارد کنند که البته طی یکی، دو سال اخیر تولید محتوا از سوی ایرانیان به دلیل پرداختن کسب و کارها در این فضا به شدت  افزایش یافته، اما مشکلی که وجود دارد این است که این تولید محتوا معمولاً تولید محتوای زرد، بی فایده و سود مدار است.

نبود آموزش و نظارت از سوی خانواده

به گفته وی چالشی که می توان در حوزه خانوادگی از آن نام برد، نبود آموزش، نظارت و حمایت از سوی خانواده ها به دلیل پایین بودن سطح سواد رسانه ای والدین است. ضمن آنکه در حوزه فردی نیز می توان از بی توجهی به اضلاع سه گانه سواد رسانه یعنی سالم، ایمن و مفید بودن محتوا اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای مصون ماندن در این فضا نیازی به مدیریت رسمی و دولتی است یا واگذاری مدیریت شبکه های اجتماعی به دولت برای تحقق این مهم بی فایده است، اظهار می دارد: مصونیت در فضای مجازی مشروط بر آن است که ما لوایح مختلف حاکمیت، اجتماع، خانواده و فرد را به رسمیت بشناسیم و توجه داشته باشیم که در نهایت حاکمیت می تواند نقش تنظیم گر در این فضا را ایفا کند و در برخی مواقع مداخله های هدفمند داشته باشد. اما اینکه ما در همه لایه ها مشارکت و حرفه ای گری داشته باشیم کمک می کند کمتر با چالش و آسیب ها در این فضا مواجه شویم.

اشتراک گذاری:
برچسب ها: فضای مجازیقدس آنلاینمحمد لسانی

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز
    نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز

    49 بازدید

  • اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها محمد لسانی سید جواد هاشمی علی ضیا
    اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها

    42 بازدید

  • مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی
    مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی

    47 بازدید

  • یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها
    یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران | تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها

    47 بازدید

  • محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی
    محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی

    44 بازدید

  • کشور‌ها و حکمرانی در فضای مجازی | مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان
    کشور‌ها و حکمرانی در فضای مجازی | مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان

    43 بازدید

قدیمی تر صحبت های محمد لسانی در گفت و گو با جام جم
جدیدتر "امباپه" سلبریتی فرانسوی در آتش التهابات فرانسه ندمید!
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC