جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل دوره ها
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ تولیدات یادداشت ها و گفتگوها نیاز امروز کشور «روزنامه‌نگاری توسعه» در جهت پیشرفت است

نیاز امروز کشور «روزنامه‌نگاری توسعه» در جهت پیشرفت است

یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۰۵/۱۷
محمد لسانی : نیاز امروز کشور «روزنامه‌نگاری توسعه» در جهت پیشرفت است

محمد لسانی :"چیزی که به درد کشور ما می‌خورد، روزنامه‌نگاری توسعه است؛ در این نوع از روزنامه‌نگاری، خبرنگار (روزنامه‌نگار) وجه همت و تلاش خود را برای پیشرفت کشور می‌گذارد که عملاً گونه‌ای از مسئولیت اجتماعی است و جامعه را پیش می‌برد".

* لطفاً به‌عنوان نخستین سؤال بفرمایید یک محصول رسانه‌ای باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

براساس محتوا محصولات رسانه‌ای به سه بخش تقسیم می‌شود؛ یا اطلاع‌رسان است و خبری راجع‌ به محیط پیرامون می‌دهد، یا آگاهی‌بخش است و به علم و دانش ما اضافه می‌کند و یا فرح‌زا و طراوت‌بخش است. یعنی حال ما را خوب می‌کند و مشتمل بر تفریح و سرگرمی بوده و وقت خالی ما را پُر می‌کند. با این توضیح ویژگی هر بخش با دیگری متفاوت است؛ برای مثال ویژگی خبر با ویژگی بخش نمایش و سریال متفاوت بوده و هریک کارکردهایی دارند، اما درمجموع قاعده‌ای به‌نام 4s (چهار اس) داریم؛ اس نخست برگرفته از short است، به این معنا که محتوا باید کوتاه باشد، اس دوم برگرفته از soon بوده، به این معنا که با فاصله کمی نسبت به اتفاقات بتواند آگاهی‌بخشی کند، اس سوم مبتنی بر simple است، یعنی اینکه ساده و براساس درک و فهم عامه مردم و درنهایت sweet، یعنی شیرین، طعم‌دار و جذاب باشد.

* با توجه به انبوه خبر در دنیای فعلی، ارزشمندی و اثرگذاری خبر به چیست؟

روزنامه‌نگاری چند نوع است؛ تحقیقی، هیجان‌طلب، توسعه، افشاگرانه و غیره. چیزی که به درد کشور ما می‌خورد، روزنامه‌نگاری توسعه است؛ در این نوع از روزنامه‌نگاری، خبرنگار (روزنامه‌نگار) وجه همت و تلاش خود را برای پیشرفت کشور می‌گذارد که عملاً گونه‌ای از مسئولیت اجتماعی است و جامعه را پیش می‌برد. برای همین ارزشمندی یک خبر به تحرک و پویایی جامعه، سیاست‌مدار، تولیدکننده، کارخانه‌دار و کارگر آن کشور است.

* نقش تحلیل را در این میان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصولاً در بخش خبر ما فقط ماده خام را به مخاطب می‌دهیم و تحلیل از آن جدا است؛ گاهی مخاطب فقط خبر می‌خواند و تحلیل نمی‌خواند. این یک مشکل است که به‌دلیل جدایی این حوزه‌ها، با آن مواجیهم، چون به‌صورت حرفه‌ای ما در رسانه‌های خبری از پنج قالب خبر، مصاحبه، یادداشت، مقاله و تحلیل استفاده می‌کنیم. به همین دلیل قالب‌ها باعث می‌شود خیلی‌ها خبرخوان باشند، اما تحلیل‌خوان نباشند که البته این مشکل مهم باید رفع شود. به‌خصوص اینکه رهبر انقلاب (دام‌ظله) از سال 1400 مسئله جهاد در میدان تبیین را مطرح کرده‌اند و یکی از مسائل مهم تبیین‌گری، تحلیل رویدادها و اتفاقات است.

* نقش رسانه‌ها در زندگی اجتماعی امروز چگونه است؟

پُررنگ است؛ یک مثلث سه‌گانه‌ای از ارتباط، کسب‌وکار و تفریح و سرگرمی داریم. این مثلث باعث می‌شود که مثلاً اینستاگرام یک دهه یعنی از سال 1391 تا سال 1401 به‌دلیل حجم مخاطبان بالا، رسانه اول جمهوری اسلامی باشد. به‌دلیل اینکه در آن هم ارتباط وجود داشت، هم حداقل 6 میلیون نفر با حدود دو میلیون کسب‌وکار، گِرد هم بودند (از مارکت سایز تا کسب‌وکارهای بزرگ) و اینکه افراد در اکسپلور لایو، فیلم سلبریتی‌ها و غیره را می‌دیدند؛ بنابراین این نقش پُررنگ است.

* مرجع شدن رسانه‌های زرد و غیر رسمی نشأت‌گرفته از چیست؟

همان الگوی رسانه هیجان‌طلب که یکی از الگوهای روزنامه‌نگاری است؛ ما در اینجا با ضعف احساسات و عواطف جامعه مواجیهم. اگر خودکنترلی داشته باشیم، به سمت محتوای زرد نمی‌رویم. اما مهم‌تر این است که حاکمیت چارچوب‌هایی داشته باشد که رسانه‌های زرد را تعدیل و یا مؤثر کند، به‌طوری که احساسات در مسیر ساخت وطن باشد و نه در راستای افسرده کردن، سیاه‌نمایی و ناامیدی.

* راه رساندن پیام مطلوب به مخاطب چیست؟

امروزه تولید محتوا با شدت درحال انجام است. در فضای رسانه‌ای حجم بالای تولید محتوا نشان می‌دهد گروه‌ها، نخبگان، اساتید، حوزویان، کنشگران اجتماعی و غیره، فعال هستند؛ اما مشکل در کانال‌کشی و نشر اطلاعات است. مسئله مهم اینکه اکوسیستم رسانه‌ای ما بعد از فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام، به هم خورده و هنوز اکوسیستم جدید حاکم نشده است. پیام‌رسان‌های ایرانی مثل بله و ایتا فعال هستند، برای همین ما باید با توجه به اینکه مخاطبمان چه ویژگی‌های سنی، جنسی و تحصیلی دارد، کانال ارتباطی مناسب با او را پیدا کنیم.

* ممنون از شما در پایان بفرمایید توصیه‌ حضرت‌عالی به فعالان عرصه‌ خبررسانی چیست؟

عصر فعلی عصر پرسونال برندینگ (Personal Branding) و تصویرسازی و برندسازی شخصی است؛ خیلی از دوستانی که در عرصه خبر فعال هستند، مثل دوره حاکمیت رسانه سنتی فکر می‌کنند که فقط رسانه آن‌ها دیده شود و از پروموت و تبلیغ خودشان ابا دارند. به نظر می‌رسد باید خبرنگاران فعال و پویایی داشته باشیم که صفحات رسانه‌های اجتماعی آن‌ها مرجع باشد و رسانه‌های خبری برای به‌کارگیری آن‌ها، صف بکشند. الگوی رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر اعتبار اشخاص است. پس نکته نخست این است که فعالان عرصه خبر و رسانه روی برند شخصی خود سرمایه‌گذاری کنند؛ البته ما پرسونال برندینگ را مدیریت وجهه نام‌گذاری می‌کنیم، به معنای اعتبارافزایی خود و در امان ماندن از اعتبارزدایی. نکته دوم مجهز شدن به ابزارهای جدید است؛ درحال حاضر ما ابزارهای هوش مصنوعی داریم که پیاده‌سازی و تنظیم خبر را انجام می‌دهد. همین ابزارهای ساده خبرنگاری می‌تواند روی گوشی تلفن همراه نصب شود و در ثبت و ضبط وقایع به افراد کمک کند. درنهایت آشنایی با آخرین روش‌های تنظیم خبر و اطلاعات بوده که دارای اهمیت است؛ همه این‌ها در کنار هم کمک می‌کند ما افراد پویا، پُرتحرک و شادابی برای تولید خبرهای پیشرو و سازنده داشته باشیم.

اشتراک گذاری:
برچسب ها: توسعهروزنامه نگاریسپهر غربمحمد لسانی

استان زنجان ایرنا بسیج دانشجویی تیک تاک جام جم جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبرگزاری دانشجو دانشگاه امام صادق دانشگاه سیستان و بلوچستان رسانه رفسنجان روابط عمومی روزنامه جوان زیست پلاس سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای سواد فضای مجازی سپر دفاع روانی شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طلوع حق عاشورا فضای مجازی فکت چک فکت چکینگ قدس آنلاین محمد لسانی مرجعیت رسانه ای مرکز ملی فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس شورای انقلاب اسلامی نسل زد همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری کنش رسانه‌ای

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • گفت و گوی محمد لسانی در خصوص اختلال جذب مخاطب در صدا و سیما
    اختلال جذب مخاطب در صدا و سیما

    15 بازدید

  • گفت و گوی محمد لسانی در خصوص چرخه «مدیر»، «رسانه» و «میدان» در دولت سیزدهم
    چرخه «مدیر»، «رسانه» و «میدان» در دولت سیزدهم

    11 بازدید

  • گفتگوی محمد لسانی و ایسنا . چرا صدای اطلاع‌رسانی از «پیشرفت» رسا نیست؟
    مصاحبه ایسنا درمورد ضعف های رسانه دولت و راهکار برای انعکاس پیشرفت ها

    19 بازدید

  • روحانی خوب از نگاه رادیو فردا کیست؟ - محمد لسانی
    روحانی خوب از نگاه رادیو فردا کیست؟

    17 بازدید

  • یادداشت شفاهی محمد لسانی در روزنامه همشهری
    یادداشت شفاهی محمد لسانی در روزنامه همشهری

    16 بازدید

  • گفتگوی محمد لسانی با سراج24 درخصوص تولید خبر به دور از حرفه ای گری
    گفتگو با سراج24 | تولید خبر به دور از حرفه ای گری

    19 بازدید

قدیمی تر گفتگو با سراج24 | تولید خبر به دور از حرفه ای گری
جدیدتر ترسیم فضای رسانه‌ای بلوای ۱۴۰۱ با نگاه به تولیدات هنری | گزارش تصویری
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC