جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ دانشنامه سواد رسانه پنج سئوالی که باید از فضای مجازی پرسید+فیلم

پنج سئوالی که باید از فضای مجازی پرسید+فیلم

دانشنامه سواد رسانه
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۰۶/۱۴
پنج سئوالی که باید از فضای مجازی پرسید+فیلم محمد لسانی

اخباری که فضای مجازی دست و دلبازانه در اختیار شما می‌گذارد آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید صاف و ساده نیستند بلکه با تکنیک‌های زیادی طراحی شده اند.

حقیقت جویی و حقیقت خواهی میل قلبی انسان است به همین علت برخی با این فکر که فضای مجازی حقیقت را صریح تر و سریع تر بیان می کنند مجذوب آن هستند اما متاسفانه در اکثر مواقع اینطور نیست.

در سواد رسانه ای، برای درک صحیح مفاهیم و اهداف پیام‌های رسانه‌ای پنج سئوال مهم مطرح می‌شوند که پاسخ به آن‌ها می‌تواند کاربران رسانه‌ها را نسبت به کارکرد‌های فریبنده رسانه‌ها آگاه کند.

این پنج سؤال کلیدی سواد رسانه‌ای عبارتند از:
۱. سازندۀ این پیام کیست؟
۲. برای جلب توجّه مخاطب از چه فنون خلّاقانه‌ای استفاده شده است؟
۳. چطور درک دیگران از یک پیام، با درک من متفاوت است؟
۴. از یک پیام چه ارزش ها، سبک زندگی، و عقایدی حذف یا به آن اضافه شده‌اند؟
۵. چرا این پیام ارسال می‌شود؟
پنج مفهوم بنیادی
۱. همۀ پیام‌های رسانه‌ای «طرّاحی شده‌اند».
۲. همۀ پیام‌های رسانه‌ای با استفاده از زبان خلّاقانه‌ای که قوانین خاصّی دارد طرّاحی شده‌اند.
۳. افراد مختلف از یک پیام واحد، درک متفاوتی دارند.
۴. رسانه، در دل خود حامل ارزش‌ها و عقاید خاصّی است.
۵. بیشتر پیام‌های رسانه‌ای برای کسب قدرت و یا سود تنظیم شده‌اند.
سؤال کلیدی اوّل: سازندۀ این پیام کیست؟
مفهوم بنیادی اوّل: همۀ پیام‌های رسانه‌ای «طرّاحی شده‌اند»

محمد لساتی. پنج سئوالی که باید از فضای مجازی پرسید+فیلم

برای کاوش در قلمرو «نویسندگی» در زمینۀ سواد رسانه‌ای، باید عمق نگاهمان از صرف دانستن اینکه نویسندۀ فلان کتاب چه کسی است و یا کار دست اندرکاران یک فیلم چه افرادی هستند، بیشتر باشد. سؤال کلیدی اوّل، دو بینش اساسی در مورد همۀ رسانه‌ها در برابر ما قرار می‌دهد: «طراحی شده بودن پیام»، و «انتخاب».
مورد اوّل ساده است. متون رسانه‌ای «طبیعی» نیستند گرچه ممکن است واقعی به نظر برسند. متون رسانه‌ای درست مثل ساختمان‌ها و بزرگراه‌ها ساخته می‌شوند: نقشه‌ای کشیده می‌شود، اجزای تشکیل دهنده گرداوری می‌شود، و آدم‌های معمولی پول می‌گیرند تا کار‌های مختلفی انجام دهند.
فرقی نمی‌کند که اخبار شبانگاهی را تماشا می‌کنید، یا از کنار بیلبُردی در خیابان رد می‌شوید، یا بروشور یک جنبش سیاسی را می‌خوانید، در هر صورت یک پیام را یک فرد یا احتمالاً افرادی نوشته‌اند، عدّه‌ای عکس‌هایی گرفته و ویرایش کرده‌اند، و دسته‌ای از آدم‌های بااستعداد همۀ این محصولات را کنار هم قرار داده‌اند.
پنج سؤال کلیدی سواد رسانه‌ای
بینش دوّم می‌گوید که در این فرایند خلّاقانه، انتخاب‌هایی صورت می‌گیرد. اگر گفته‌هایی انتخاب شوند، بقیه بر اساس آن ویرایش می‌شوند؛ اگر عکسی انتخاب شود، تصاویر بسیار دیگری کنار گذاشته می‌شوند؛ اگر برای داستانی پایانی نوشته شود، فرجام‌های دیگر بررسی نمی‌شوند. با این حال ما در جایگاه مخاطب از آن گفته‌های محذوف، تصاویر کنار گذاشته شده و پایان‌های ناکاویده نه چیزی می‌بینیم و نه می‌شنویم. ما فقط چیز‌هایی را می‌بینیم و می‌شنویم که توسّط آن گروه پذیرفته شده باشد! تا به حال هیچ کس برای اتّخاذ این تصمیمات توضیحی نداده است.
نتیجه این است که هرچه آن گروه اندک «طرّاحی کرده»، توسّط بقیه-یعنی ما- پذیرفته و عادّی تلقّی می‌شود. درست مثل هوایی که تنفّس می‌کنیم، رسانه و پیام هایش را بی، چون و چرا می‌پذیریم. رسانه واقعی نیست، امّا بطور واقعی بر افراد تأثیر می‌گذارد؛ چرا که ما پیام هایش را می‌گیریم و برای خودمان از این پیام‌ها معنی می‌تراشیم.

موفّقیت متون رسانه‌ای به طبیعی بودن ظاهری آن بستگی دارد. همه ما اگر در فضای مجازی فیلمی «تقلّبی» ارایه دهد، آن را تقبیح می‌کنیم. البته این حرف به این معنا نیست که ما دیگر نمی‌توانیم از دیدن یک فیلم زیبا لذّت ببریم یا نباید همگام آهنگ خواننده‌ای بشویم.
مقصود سؤال کلیدی اوّل تنها آن است که «طرّاحی شده بودن» رسانه را هویدا کند و از این رهگذر برای ما فراغت لازم را برای پرسیدن سؤالات دیگر فراهم کند.
سؤال کلیدی دوّم: برای جلب توجّه مخاطب از چه فنون خلّاقانه‌ای استفاده شده است؟
مفهوم بنیادی دوّم: همۀ پیام‌های رسانه‌ای با استفاده از زبان خلّاقانه‌ای که قوانین خاصّی دارد طرّاحی شده‌اند.
سؤال کلیدی دوّم، قالب پیام رسانه‌ای را می‌کاود و چگونگی طراحی آن پیام را وارسی می‌کند. بررسی می‌کند که چه اجزای خلّاقانه‌ای برای ساخت پیام کنار هم گذاشته شده‌اند، مثل کلمات، موسیقی، رنگ، تحرّک، زاویۀ دوربین و بسیاری دیگر. مقصود سؤال دوّم آن است که به دانشجویان کمک کند یک فهرست مقابله ذهنی بسازند که بتوانند در هر زمان و بر همۀ پیام‌های رسانه‌ای اعمال کنند.
برای ساختن این فهرست مقابله‌ای، اوّل باید متوجّه شویم که پیام چطور طرّاحی می‌شود. با انجام تمرین‌های این بخش، افراد درک عمیق تری از این مفهوم پیدا خواهند کرد که چگونه همۀ صور ارتباط، از طرح جلد مجلّات گرفته تا تبلیغات و فیلم‌های فراگیرا وحشتناک، به نوع زبان خلّاق بستگی دارند: اینکه استفاده از رنگ، احساسات مختلفی ایجاد می‌کند؛ تصویر کلوزاپ تداعی گر صمیمیت است؛ و موسیقی خوفناک، ترس را افزایش می‌دهد.
یکی از سؤالات مهم در کلاس سواد رسانه‌ای «شما چه چیزی متوجّه شدی..؟» است. صد البته که همۀ جواب‌ها قابل قبول هستند، چرا که هر کس متوجّه چیزی می‌شود.
از آنجا که حجم وسیعی از ارتباطات امروزی، از جمله اخبار، برای ما بصورت بصری ارائه می‌شود، آموختن مبانی ارتباط بصری حیاتی است؛ حال چه این موارد نورپردازی، ترکیب، زاویۀ دوربین، تدوین، به کارگیری اجزای صحنه، زبان بدن، نماد باشد و یا هر چیز دیگر.
آن‌ها همچنین باید یاد بگیرند که با استفاده از این فنون چگونه می‌شود به معانی حذف‌شده از پیام توجه کرد. درک دستور زبان، نحو و نظام استعاری رسانه، مخصوصاً زبان بصری آن، نه تنها باعث می‌شود که ما در برابر این دستکاری رسانه‌ای کمتر آسیب پذیر باشیم، بلکه درک و بهره‌مندی ما را از رسانه در جایگاه یک «متن» طرّاحی شده افزایش می‌دهد.

محمد لساتی. پنج سئوالی که باید از فضای مجازی پرسید+فیلم

همان طور که با نوشتن علاوه بر خواندن خود نوشتن هم تقویت می‌شود، بهترین راه برای درک اینکه چگونه اجزای رسانه کنار گذاشته می‌شود، انجام دادن کار رسانه‌ای است. پس بهتر است دست به کار شوید و مثلاً یک اطلاعیۀ خدمات عمومی بسازید، وبگاهی راه بیندازید، یا یک جنبش بازاریابی برای یکی از فعّالیت‌های مدرسه تشکیل و گسترش دهید.

هرچه پروژه‌تان واقعی‌تر باشد، بهتر است. با دوربین دیجیتال و برنامه‌های کامپیوتری تألیف گری، می‌توانید براحتی پروژه‌های تولید خلّاق، از نوشتن و تصویرگری در مورد قصّه‌هایتان در کودکستان تا ساخت فیلم مستند شخصی در مراحل پیشرفته‌تر را در کلاس انجام دهید.

با چهار رشتۀ عمدۀ هنر، یعنی موسیقی، تئاتر، سینما و هنر‌های بصری، می‌توان فضایی را فراهم کرد که دانش‌آموز بتواند مهارت‌های تحلیل، درک و تفسیر را به دست آورد و همچنین ابراز خود و تولید خلّاق را تمرین کند.
سؤال کلیدی سوّم: چطور می‌شود که درک دیگران از یک پیام، با درک من متفاوت است؟
مفهوم بنیادی سوّم: افراد مختلف از یک پیام واحد، درک متفاوتی دارند.
افراد در طول زندگی خود، چگونه با رسانه تعامل می‌کنند؟ در این خصوص شاید بدن‌های ما تکان تحرّکی نداشته باشند، ولی همواره در سر و به عبارت بهتر در ذهن خود در تقلّا هستیم تا آنچه که می‌شنویم، می‌بینیم، یا می‌خوانیم را به همۀ چیز‌هایی که می‌دانیم ربط بدهیم.
سؤال کلیدی سوّم و مفهوم بنیادی سوّم، دو انگارۀ مهم را با هم ممزوج می‌کنند: اوّل اینکه تفاوت‌های ما بر تفسیر‌های متفاوت ما در مورد پیام‌های رسانه‌ای اثر می‌گذارند. دوّم آنکه شباهت‌های ما باعث ایجاد درک مشترک می‌شوند.
اگر کمی فکر کنید می‌بینید که هیچ دو فردی یک فیلم یکسان را نمی‌بینند و آهنگ یکسانی را نمی‌شنوند. حتّی والدین و فرزندان هم یک برنامۀ تلویزیونی را نمی‌بینند! هر مخاطب با تجربیات زیستی یکتایی (سن، جنسیت، تحصیلات، تربیت، فرهنگ، و غیره) با هر رسانه رو به رو می‌شود. وقتی همۀ این موارد در کنار متن قرار بگیرند، تفسیر‌های منحصر به فردی ایجاد می‌شود.

برای مثال یک سرباز پیر بازمانده از جنگ جهانی دوّم با تجربیات زیستی متفاوتی نسبت یک فرد جوان‌تر با فیلم نجات سرباز رایان رو به رو می‌شود؛ این تفاوت باعث بروز واکنش‌های مختلف نسبت به فیلم می‌شود و شاید همچنین نگرشی وسیع‌تر ایجاد کند.
سوال چهارم؛ کدام سبک زندگی، ارزش و عقاید از طریق پیام‌های رسانه‌ای بازنمایی شده‌اند؟
مفهوم کلیدی چهارم؛ رسانه ارزش‌ها و عقاید را جاسازی کرده است.
با نگاهی به محتوای پیام‌های رسانه‌ای، این مسئله اهمیت می‌یابد که درک کنیم هیچ رسانه بدون ارزشی وجود نداشته و نخواهد داشت. همه رسانه‌ها پیام‌های دقیقی را درباره اینکه چه کسی یا چه چیزی مهم است با خود حمل می‌کنند.
عقایدی را درباره افرادی که نظام‌مند رفتار می‌کنند، بازتاب می‌دهد. تصمیم درباره سن، جنسیت یا قومیت شخصیت ها، با سبک زندگی، نگرش‌ها و رفتار‌هایی که به تصویرکشیده شده‌اند، ترکیب شده است. کنش و واکنش در این طرح کلی، صرفا شیوه‌هایی است که ارزش‌ها در نمایش تلویزیونی یا سینمایی جاسازی شده‌اند.

حتی اخبار نیز ارزش‌هایی را در تصمیمات جاسازی می‌کند که ساخته شده است درباره اینکه کدام داستان ابتدا پخش شود، مدت زمان آن چقدر است، کدام تصاویر انتخاب شده است و غیره.
تولیدکنندگان رسانه‌ای گاهی اوقات بی‌دقت هستند و عمومیت را به یک کلیشه بدل می‌کنند. ما باید از آن‌ها توقع داشته باشیم که بی‌طرفی و تعادل را میان ایده‌های مختلف و عقاید، رعایت کنند. اما ما احتیاج داریم که نحوه جاسازی منابع جایگزین اخبار و سرگرمی را بشناسیم و قادر باشیم تا رسانه‌های جایگزین را به خوبی برای ارزش‌های جاسازی شده آن‌ها ارزیابی کنیم.
آنچه درباره سئوال و مفهوم کلیدی چهارم مورد توجه است، این نیست که ایده‌ها و ارزش‌های سازندگان پیام در پیام‌های رسانه‌ای جاسازی شده‌اند. بلکه مسئله مهم، توجه به تقویت ارزش‌های جریان‌های رسانه‌ای است که در نتیجه وجود سیستم اجتماعی را اثبات می‌کنند. این مطلب، دو مورد از ظلم‌های بزرگ را توضیح می‌دهد که بسیاری از مردم نسبت به رسانه‌ها دارند:
۱. توده‌های کوچکتر یا ایده‌های جدید می‌توانند زمان کمی را برای حضور در رسانه داشته باشند، به‌ویژه اگر آن‌ها فرضیات دیرپا یا باور‌های مشترک را به چالش بکشند.
۲. فرضیات قدیمی می‌تواند کلیشه‌ها را ایجاد و آن‌ها را دائمی کند.
اگر ما قادر باشیم سئوال بپرسیم، و به‌لحاظ منطقی، ارزش‌های آشکار و نهان در بازنمایی رسانه‌ای را شناسایی کنیم، می‌توانیم درباره تصمیم‌گیری برای پذیرش یا رد همه پیام‌ها هوشمندانه‌تر عمل کنیم. این مسئله برای شهروندان موثر در جامعه دموکراتیک حیاتی است.
ازآنجایی‌که ما در هر روز از زندگی خود از طریق جهان چندرسانه‌ای گفتگو می‌ کنیم، توانایی برای فهم و نام‌گذاری دیدگاه‌های ازدست‌رفته، نیز یک مهارت انتقادی است.

محمد لساتی. پنج سئوالی که باید از فضای مجازی پرسید+فیلم

سئوال پنجم؛ چرا این پیام‌ها ارسال می‌شوند؟
مفهوم کلیدی پنجم؛ بیشتر پیام‌های رسانه‌ای به‌منظور دستیابی به منافع و قدرت ساخته شده‌اند.
ما به انگیزه یا هدف پیام‌های رسانه‌ای و همچنین نحوه تأثیرگذاری این پیام‌ها از طریق پول توجه کردیم. برای پاسخ مناسب به پیام رسانه‌ای، ما باید قادر باشیم تا آن‌سوی علت اصلی محتوا، اطلاعات، اقناع یا سرگرمی را ببینیم.

بسیاری از رسانه‌های جهان، برای سودآوری ایجاد شده‌اند
بسیاری از رسانه‌های جهان، برای سودآوری ایجاد شده‌اند و به حیات خود تا امروز ادامه دادند که به‌عنوان فعالیت تجاری شناخته می‌شوند. روزنامه‌ها و مجلات صفحات خود را با تبلیغات شروع می‌کنند و فضا‌های باقی‌مانده را به اخبار اختصاص می‌دهند. به‌علاوه آگهی‌های تجاری بخشی از نمایش‌های تلویزیونی است. چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که آنچه از طریق رسانه‌های تجاری عرضه می‌شود، فقط محصول تجاری برای مخاطب نیست.
هدف اصلی برنامه‌های تلویزیونی یا مقالات در روزنامه‌ها جذب مخاطب است بنابراین شبکه‌ها یا ناشران می‌توانند زمان و فضا را به اسپانسر‌ها بفروشند تا محصولات خود را تبلیغ کنند. اسپانسر‌ها زمان را می‌خرند تا محصولات تجاری را مطابق با تعداد مردمی که سابقا شبکه‌ها را تماشا می‌کردند، نمایش دهند.

در ادامه، اگر تعدادی از مخاطبان تمایل به مصرف کالا پیدا کنند، پول آن‌ها به خودشان باز می‌گردد. تحقیق درباره اینکه چگونه محتوای رسانه‌ها مخاطبان را به اهداف تبلیغاتی می‌رساند، برخی از اهمیت‌های روشن را در سواد رسانه‌ای مطرح می‌کند.

موضوع انگیزه رسانه‌ای از زمانی که اینترنت به‌عنوان رسانه مطرح جاافتاده است، تغییر پیدا کرده است. اینترنت امکانات چندگانه‌ای را برای همه مخاطبان فراهم می‌آورد تا قادر باشند تبلیغات را درک کنند، ابزار‌های اقناعی را تحلیل کنند منابع موثق را تأیید کنند و وب‌سایت قانونی را از وب‌سایت‌های ساختگی یا جعلی جدا کنند.

منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری:

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • روایت نگاری از یک نماز بهاری

    69 بازدید

  • 65 انتقاد و خواسته قانونگذاران امریکایی از تیک تاک
    65 انتقاد و خواسته قانونگذاران امریکایی از تیک تاک+ سند

    110 بازدید

  • کارگاه سواد رسانه ای در دانشگاه علوم توانبخشی محمد لسانی
    کارگاه سواد رسانه ای در دانشگاه علوم توانبخشی

    94 بازدید

  • بحران-در-اطلاع‌رسانی-بحران محمد لسانی همشهری آنلاین
    بحران در اطلاع‌رسانی بحران | گفت و گو با همشهری آنلاین

    63 بازدید

  • ویژگی‌های نسل Z را بشناسیم

    39 بازدید

  • پخش و نقد فیلم «استماع کنگره از مدیرعامل تیک تاک» در حسینیه انقلاب اسلامی دختران توسط محمد لسانی
    پخش و نقد فیلم «استماع کنگره از مدیرعامل تیک تاک» در حسینیه انقلاب اسلامی دختران

    86 بازدید

قدیمی تر صفحه اختصاصی محمد لسانی در آکادمی زیست پلاس
جدیدتر کارشناس ثابت برنامه نمایشگر رادیو جوان
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC