جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ تولیدات اخبار مصاحبه روزنامه جام جم با محمد لسانی با موضوع نسل زد

مصاحبه روزنامه جام جم با محمد لسانی با موضوع نسل زد

اخبار ، یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۱/۰۸/۱۰
مصاحبه روزنامه جام جم با محمد لسانی با موضوع نسل زد

محمد لسانی کارشناس رسانه و مدرس سواد رسانه ای در گفت و گو با جام جم: نسل زد تعریف درستی برای دهه هشتادی ها نیست.

 بعد از شکل گیری حوادث اخیر عده ای از ظهور و بروز «نسل زد» در کشورمان خبر دادند و از تعابیری مثل مادرزادهای دیجیتال، نسل حقیقت جو و جست وجوگران هویت در موردشان استفاده کردند. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا ما با ظهور یک نسل تازه در جامعه مان روبه رو هستیم؟

«نسل زد» تعبیری است که اولین بار در آمریکا مطرح شد و جزئی از نسل شناسی این جامعه محسوب می شود. بنابراین در مورد «نسل زد» اولین نکته ای که باید مورد توجه باشد این است که این نسل در نقاط مختلف جهان بنا بر فرهنگ و آداب و رسوم خود دارای مشخصه هایی است. بااین حال «نسل زد» به طورکلی چند ویژگی دارد. اول این که فناوری در آنها اثر می گذارد. برای همین می گوییم که هم گستره (تعداد افرادی که دخیل می شوند) و هم عمقی (افراد با چه عمقی درگیر می شوند) که فناوری به خورد این نسل می دهد باعث شکل گیری رفتارها، هویت ها و شخصیت هایی می شود. حالا وقتی در جامعه آمریکا از «نسل زد» صحبت می شود این موضوعات شدت بالایی دارد که از یک سو به اثرگذاری فناوری در شخصیت افراد و از سوی دیگر به شرایط فرهنگی و اجتماعی این جامعه ارتباط دارد. بنابراین به اعتقاد من، چیزی به عنوان «نسل زد» با مشخصه هایی که در نسخه آمریکایی می شناسیم در کشور ما عمومیت پیدا نکرده، ضمن این که چون اساسا جلوه های جدید مدرنیته در حال آزمایش شدن در آن جامعه است، زمان می برد تا این جلوه ها در نسل های ما نمود پیدا کند. پس این که عده ای در کشورمان بدون توجه به محیط و اقتضائات فرهنگی یک اصطلاح را از آن سوی دنیا برای این سوی دنیا استفاده می کنند نشان می دهد نگاه ها تقلیدی – ترجمه ای است نه بومی. 

بااین حال نمی توانیم منکر شویم نسلی در جامعه ما در حال زیست است که با فضای مجازی بسیار اخت است، در حال ابراز وجود است و درعین حال مطالبه گر نیز هست. آیا نوجوان ها و جوان هایی که با این ویژگی کنار ما هستند «نسل زد» نیستند؟

به اعتقاد من اینها دهه هشتادی ها و نودی هایی هستند که دنبال هویت یابی اند. هویت یابی برای نوجوان مهم ترین دلیل وجود و استقلال است اما توجه کنید که چه در دوران کرونا و چه در زندگی آپارتمانی بسیاری از هویت ها از نوجوان سلب شده و درنتیجه آنها برای هویت یابی دست وپا می زنند. قبلا محله ها در شهرهای ما هویت داشتند اما وقتی هویت این محله ها و کوچه ها و با هم بودن ها از ما گرفته شد و در زندگی آپارتمان نشینی نگاه کردن ها به هم کم شد چطور نوجوان ما باید هویتش را پیدا کند؟ بخشی از هویت در تیم های ورزشی و فرهنگی شکل می گیرد اما از نظر من دو سال کرونا بزرگ ترین بحران هویت را ایجاد کرد، درنتیجه نوجوان ها و جوان ها شرکت در وضعیت هایی مثل تجمعات را به عنوان یک مولفه هویت یاب دنبال می کنند. نوجوان به اقتضای سن وسالش می طلبد که ماموریتی به او سپرده شود، درست مثل بازی های رایانه ای و موبایلی (که میان این گروه سنی محبوبیت دارد) که به افراد ماموریت هایی می سپارند و در ازای درست انجام دادنش پاداش هایی به آنها می دهند. بنابراین فضای نظام فرهنگی و تربیتی در جامعه ما باید بتواند برای نوجوان کارسپاری داشته باشد و اجازه دهد که آنها کارها را برعهده بگیرند و اجرا کنند. پس این طور جمع بندی می کنم که در دو سال کرونا و تغییر سبک زندگی، خلاهای هویت یابی به وجود آمد که الان دارد به شیوه هایی که می بینیم پر می شود.

پس نسلی که به اعتقاد شما دنبال هویت یابی است، نمی تواند برخلاف برخی اظهارنظرها، نسلی خطرناک به حال جامعه باشد. درست است؟

اطلاق صفت به یک نسل، کار افراد بی دقت است، چون نسل ها فراز و فرود دارند، وضعیت شان در شهر و روستا متفاوت است، بالاشهر و پایین شهر با هم فرق دارند و…  پس ما تنوع را باید به رسمیت بشناسیم اما آنچه که ممکن است مد نظرعده ای باشد رفتارهای نابهنجار است که در هر جایی ممکن است اتفاق بیفتد. در روان شناسی اجتماعی، اصلی وجود دارد که می گوید افراد کاری را که در تنهایی انجام می دهند مساوی با کاری نیست که در جمع انجام می دهند. جمع انرژی ای دارد که باعث می شود افراد در آن کارهایی بکنند که اگر تنها باشند به هیچ وجه مرتکب آن نمی شوند. برای همین می بینید که مثلا در مورد هواداران فوتبال در کشوری مثل انگلیس که خودش را غربی و متمدن می داند وقتی در قالب جمع و گروه ظاهر می شوند رفتارهای خشن و نابهنجاری از آنها سر می زند به طوری که بیشترین دعواها و زدوخوردها و سرشکستن ها در آنجا اتفاق می افتد. پس جمع و هیجان وقتی کنار یکدیگر قرار بگیرند، ممکن است بدترین اتفاقات رخ دهد. بنابراین مهم این است که جلوی رفتار نابهنجار را بگیریم تا در افراد نهادینه نشود. نکته مهم درباره رفتارهای ناهنجار این است که وقتی فرد را از جمع جدا می کنیم به کارهایش فکر می کند و وقتی از فضای احساسی خارج می شود (چون به عنوان انسان یک موجود عقلانی است) می اندیشد و حتی دچار عذاب وجدان می شود. بنابراین به اعتقاد من بخشی از رفتارهای نابهنجار را باید در هیجان طلبی دنبال کنیم و بخش دیگر را در تقلید. در موضوع یادگیری اجتماعی بحث بر سر همین موضوع است افرادی که کارهای غلط دیگران به عنوان آوانگارد یا پیشروان را می بینند سعی در تقلید از آنها به عنوان آدم های «باحال» یا افراد «مورد توجه» دارند بدون فکرکردن به این که این رفتارها ممکن است به چه نتیجه ای منجر شود.

 با این تفاسیر برای این که این نسل هیجانی و تقلیدکننده را از دست ندهیم و بتوانیم آنها را با جامعه همراه کنیم باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای ترک یک رفتار بد باید از روشی استفاده کنیم که این رفتار را نهادینه کرده و چون مسیر نهادینه شدن، گروه وهیجان است باید دنبال این باشیم که چه فعالیت گروهی ای را ایجاد کنیم تا کنش هیجانی را ایجاد کند. به اعتقاد من، طراحی مسابقات ورزشی محله ای و دانش آموزی که برون داد هیجانی داشته باشد روش مفیدی است. رفتار گروهی فارغ از دنیای فناوری در خانواده، مدرسه و خارج از این دو محیط باید تقویت شود چون فناوری، فردیت را تشدید کرده به طوری که رفتار مبتنی بر کنش طبیعی که ارتباط چشمی و همدلانه داشته باشد به قهقرا رفته است، درحالی که ما به شور و شعور به صورت توامان نیاز داریم.

 

منبع خبر: جام جم

اشتراک گذاری:
برچسب ها: جام جممحمد لسانینسل زد

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز
    نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز

    49 بازدید

  • کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران
    کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه در سطح شهر تهران

    56 بازدید

  • برگزاری کارگاههای آموزشی سواد رسانه در سطح شهر تهران

    56 بازدید

  • اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها محمد لسانی سید جواد هاشمی علی ضیا
    اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها

    43 بازدید

  • مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی
    مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی

    48 بازدید

  • یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها
    یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران | تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها

    48 بازدید

قدیمی تر ارائه برای مربیان کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
جدیدتر کارگاه سواد رسانه‌‎ای برای اهالی مسجد
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC