جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ دانشنامه سواد رسانه جنگ روایت ها مصاحبه با خبرگزاری میزان درباره الگوی ژورنالیسم ایران اینترنشنال

مصاحبه با خبرگزاری میزان درباره الگوی ژورنالیسم ایران اینترنشنال

اخبار سواد رسانه ایران ، جنگ روایت ها ، یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۰۷/۰۱
مصاحبه محمد لسانی با خبرگزاری میزان درباره الگوی ژورنالیسم ایران اینترنشنال

هوچی‎گری اینترنشنال؛ الگویی که یک شبه‎ رسانه درباره ایران درپیش گرفته است

«محمد لسانی» در این گفت‎وگو معتقد است که نباید گرفتار بازی هوچی‌گرانه اینترنشنال شد.

«لسانی» ضمن اشاره به عقب‌گرد خبرنگاری از خبرنگاری عینی به زرد در پی فعالیت اینترنشنال، می‎گوید: اینترنشنال یک الگوی خبری جدید بر مبنای عبور از خبرنگاری عینی پایه‌گذاری کرد؛ خبرنگاری عینی یا Objective journalism مبتنی بر روایت متعهدانه و غیرسوگیرانه از وقایع است و در واقع خبرنگاری عینی از دلزدگی از خبرنگاری زرد آغاز شد.

وی با بیان اینکه خبرنگاری زرد احساسات، هیجانات، غلو، اغراق و برجسته‌سازی را انجام می‌داد و فقط به دنبال دیده‌ربایی و دل‌ربایی از مخاطب بود، اظهار کرد: این نوع خبرنگاری برای بسیاری از جهت به کنار راندن واقعیت و مبنا قرار گرفتن احساسات خوانندگان و منافع روزنامه‎نگاران ناراحت‌کننده بود، به همین دلیل تغییری در این روند یعنی از خبرنگاری زرد به خبرنگاری عینی ایجاد شد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه می‌توان گفت که خبرنگاری عینی الگوی مسلط خبرنگاران جهان هم در مراکز دانشگاهی و هم در مراکز حرفه‌ای خبرنگاری است، بیان کرد: حتی شبه‎رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی تا حدی تلاش کردند تا خود را متمایل به خبرنگاری عینی نشان دهند، اما آمدن اینترنشنال یک برگشت و یک وام گرفتن از خبرنگاری زرد بود؛ نوعی از خبرنگاری که اصولا دغدغه‌ای برای کشف حقیقت ندارد بلکه در پی اثبات پیش فرض‌های قبلی خود است.

به گفته «لسانی»، پس از دست به دست شدن مالکیت و تغییر سرمایه‌گذاران اینترنشنال از سعودی به سرویس امنیتی آمریکا، اکنون مالکان این شبکه درصدد هستند تا اهداف و پیش فرض‌های خود را اثبات کنند و روش آنها هم هیجان‌طلبی و تحریک احساسات به جای تزریق اطلاعات است؛ در حالی که مخاطبان شبکه‌های خبری باید آگاهی به کل وضعیت یک کشور پیدا کنند، مخاطبان اینترنشنال به هیچ عنوان از وضعیت کلی ایران چیزی متوجه نمی‌شود، بلکه هجومی از اخبار سیاه و منفی را می‌بینند.

وی در موضوع مواجهه خبرنگاران اینترنشنال با هیئت‌های ایرانی به‌عنوان مثال در حاشیه نشست‌های سازمان ملل، می‎گوید: آنها به سمت تحت فشار قرار دادن هیئت اعزامی حرکت می‌کنند تا بر صدای منطق غلبه کنند؛ یعنی سعی می‌کنند با بالا بردن صدای هیجان و هیاهو صدای منطق جمهوری اسلامی ایران را کم کنند؛ این یک سیاست هوچی‌گری است.

این کارشناس رسانه، معتقد است که باید در مقابل هوچی‌گری خبرنگاران اینترنشنال و برای رو کردن دست آنها اقدام کرد اما نباید در بازی اینترنشنال افتاد، به این معنا که نباید در مقابل پرسش‌های سوگیرانه آن‌ها دست به طرح پرسش‌های مشابه زد، بلکه قضیه باید برعکس باشد.

«لسانی»، ادامه داد: ما باید فاصله بین هوچی‌گری و منطق، آرامش و طوفندگی و رفتار هیجانی را به آنها و مخاطبان نشان بدهیم.

این کارشناس رسانه در بخشی دیگر درباره روند فعالیت اینترنشنال، عنوان کرد: با وجود اینکه سرمایه‌گذار و سرویس حامی اینترنشنال عوض شد، در رویکرد این شبکه تغییر خاصی روی نداد؛ این شبکه، شبکه یک سرویس جاسوسی است، چرا که اطلاعات هک شده بلافاصله در اختیار این شبکه قرار می‌گیرد.

«لسانی»، اضافه کرد: اینترنشنال را از یک طرف موساد و از طرف دیگر سیا آن را تغذیه می‌کنند و اصولا الگوی بازجو – خبرنگار و خبرنگار – جاسوس، الگویی است که اینترنشنال علیه ایران در پی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کاری که اینترنشنال می‌کند، تزریق داده‌های احساسی و تحریک کننده عواطف است که کمکی به مخاطب نمی‌کند، توضیح داد: روند اینترنشنال به هیچ عنوان پس از تغییر مالکان و سرمایه‌گذاران این شبکه تغییر نکرده و راهبردشان همان است؛ اما اتفاقی در این مسیر رخ داده و آن اتفاق این است که این شبکه به دلیل رو شدن دستش کمتر در مسیر راهبرد خود همراه پیدا می‌کنند؛ یعنی اگرچه در ابتدا حرکت این شبکه یک رویه باصطلاح اجتماعی و مردمی داشت و خبرنگاران و عوامل شبکه متحد بودند، در ادامه براساس اطلاعات درز کرده از درون اینترنشنال، جدای از موضوع جدا شدن برخی از چهره‌ها، در بدنه فنی و در بدنه رابطین نیز دچار ریزش شدید شدند.

این کارشناس رسانه در پایان گفت که با کنار رفتن نقاب و ماسک اینترنشنال و آشکار شدن هدف واقعی آن یعنی تامین اهداف سرویس‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل، این شبکه ناچار به استفاده بیشتر از هوچی‌گری شده است.

 

منبع خبر : میزان

اشتراک گذاری:
برچسب ها: ایران اینترنشنالخبرگزاری میزانژورنالیسممحمد لسانی

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • اوپن آن در صدر جدول بازار مشتریان قرار گرفت

    3 بازدید

  • مدیر فیس بووک به اوپن ای آی پیوست

    5 بازدید

  • با ایجنت هوش مصنوعی مایکروسافت حالا ایرادات ویندوز را به‌راحتی حل کنید

    7 بازدید

  • مرگ اسکایپ فرا رسید

    7 بازدید

  • جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برگزار شد

    7 بازدید

  • اپل دست به ساخت هوش مصنوعی برنامه نویس زد

    9 بازدید

قدیمی تر جلسه همفکری با مربیان سواد رسانه برگزار شد
جدیدتر کارگاه آموزشی صلواتی سواد رسانه
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC