جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ دانشنامه سواد رسانه جنگ روایت ها چرا رژیم‌صهیونیستی «مغلوب» جنگ روایت‌هاست؟

چرا رژیم‌صهیونیستی «مغلوب» جنگ روایت‌هاست؟

جنگ روایت ها ، یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۰۸/۰۹
چرا رژیم‌صهیونیستی «مغلوب» جنگ روایت‌هاست؟ گفتگوری محمد لسانی با همشهری

پیرامون موضوع جنگ روایت‌ها در تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی بیان چند نکته ضروری است که بررسی‌ آنها، تصویر شفافی از چگونگی تغییر روندها دراین عرصه به‌دست می‌دهد

محمد لسانی؛ کارشناس و پژوهشگر رسانه: پیرامون موضوع جنگ روایت‌ها در تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی بیان چند نکته ضروری است که بررسی‌ آنها، تصویر شفافی از چگونگی تغییر روندها دراین عرصه به‌دست می‌دهد.

نخستین نکته، «قدرت‌گیری رسانه‌های اجتماعی» و «به میدان آوردن قدرت محتواسازی مردم» است. برخلاف دوران رسانه جمعی که درآن دوره، «سرمایه‌گذار» با «محتواساز» درباره رویکردی تصمیم می‌گرفتند و به‌دنبال آن، موج‌آفرینی می‌کردند، در دوره رسانه‌های اجتماعی روندها تغییر کرده‌است. دوره رسانه جمعی، عصر «تولید» و «ارسال» یک‌طرفه پیام بود، اما در دوران رسانه‌های اجتماعی، «محوریت» و «مرکزیت» عملا به چالش کشیده شده‌است و «تولید»، «توزیع» و «مصرف» پیام به‌صورت موازی و چندطرفه درحال انجام است. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین موج «همراهی با فلسطین» و «حذف صهیونیستم»، در دوره رسانه‌های اجتماعی درحال شکل‌گیری است.

ازسوی دیگر باید اشاره کرد که راهبرد رسانه‌ای رژیم‌صهیونیستی در تحولات اخیر، مبتنی بر استراتژی «شروع از پله دوم» بوده‌است. این راهبرد، در واقع یک «تکنیک» عملیات روانی است که می‌کوشد به‌جای طرح «مساله اصلی»، با بزرگ‌نمایی «مساله فرعی»، توجه افکارعمومی را منحرف ‌کند. برهمین‌اساس هم بود که شاهد بودیم رژیم‌صهیونیستی موضوع «انتقام» را پررنگ و در تبلیغات و تولیدات رسانه‌ای خود، جواب به حماس را پررنگ کرد.

دراین مدت اما، یکی از اقدام‌های خوب صورت گرفته، بازخوانی تاریخ و نگاه ریشه‌ای به تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی بود. براساس این رویکرد، در رسانه‌های بین‌المللی سعی شد تولیدات مردمی در بستر رسانه‌های اجتماعی التماس یهودیان برای ورود به فلسطین را یادآوری کند. به‌عنوان مثال عکسی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در «حیفا» تعدادی از یهودیانی را نشان می‌داد که تابلوهایی در دست گرفته بودند که درآن به انگلیسی نوشته شده بود: «آلمان‌ها خانواده ما را گرفتند؛ خواهش می‌کنیم شما خانه‌ای به ما بدهید و خانه ما را خراب نکنید؛ ما را به این سرزمین راه دهید».

جالب این بود که چنین عکسی در در سایت‌های آمریکایی منتشر شده و صحت آن ازسوی سایت‌های راستی‌آزما یا «فکت چکینگ» نیز تایید شده بود. فعالیت چنین سایت‌هایی، راستی‌آزمایی محتواست و در تایید صحت این عکس‌ نوشته بودند: «این عکس واقعی است و یهودی‌ها با التماس آمدند و پا به فلسطین گذاشتند و بعد این‌گونه خود را مالک همه‌چیز دانستند». بنابراین نگاه دوم، نگاه تاریخی و ریشه‌ای به تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی است که به نظر می‌رسد در روشن شدن ابعاد مساله بسیار موثر بوده‌است.

نکته سومی که به نظر می‌رسد زمینه‌ساز رو شدن دست رژیم‌صهیونیستی و اعتبار روایت جبهه مقاومت شده، پیشینه صهیونیست‌هاست. به‌عنوان‌مثال زمانی که بیمارستان «المعمدانی» در نوار غزه مورد اصابت موشک قرارگرفت و آن تلفات و خسارات را به بار آورد، خبرنگار شبکه آمریکایی «سی. ان. ان» در گزارشی اذعان کرد کار رژیم‌صهیونیستی است و موشک آنان به بیمارستان اصابت کرده‌است. این درحالی بود که هنوز چند ساعتی بیشتر از ماجرا نگدشته و ابعاد آن روشن نشده بود، اما خبرنگار تاکید داشت سابقه صهیونیست‌ها در گردن نگرفتن و انحراف افکارعمومی، نشان می‌دهد این جنایت دقیقا کار رژیم‌صهیونیستی است.

پیش‌از این نیز رژیم صهیونیستی درجریان کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار آمریکایی – فلسطینی، تاکید می‌کرد او درجریان یک تیراندازی دوطرفه جان‌باخته و مشخص نیست تیری که به ابوعاقله اصابت کرده، از کجا شلیک شده‌است. درنهایت اما صهیونیست‌ها پس‌از چند روز به ناچار  پذیرفتند این خبرنگار با شلیک آنان کشته شده‌است. نتیجه اینکه پیشینه و مشی رفتاری‌ صهیونیست‌ها به‌گونه‌ای بود که نقش‌آفرینی آنان در رقم زدن چنین فاجعه‌ای را به‌صورت برجسته‌ای مطرح می‌کرد.

 

منبع خبر : همشهری آنلاین

اشتراک گذاری:
برچسب ها: رسانه‌های اجتماعیطوفان الاقصیفلسطینمحمد لسانیهمشهری

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز
    نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز

    47 بازدید

  • اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها محمد لسانی سید جواد هاشمی علی ضیا
    اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها

    41 بازدید

  • مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی
    مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی

    46 بازدید

  • یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها
    یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران | تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها

    46 بازدید

  • محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی
    محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی

    43 بازدید

  • کشور‌ها و حکمرانی در فضای مجازی | مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان
    کشور‌ها و حکمرانی در فضای مجازی | مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان

    42 بازدید

قدیمی تر جلسه با دختران دانش آموز در خصوص سواد رسانه | گزارش تصویری
جدیدتر شکست امپراطوری رسانه‌ای غرب بعد از عملیات طوفان الاقصی
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC