جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل دوره ها
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ اخبار سواد رسانه ایران (به افق فلسطین)موردنقد و بررسی قرارگرفت

(به افق فلسطین)موردنقد و بررسی قرارگرفت

اخبار سواد رسانه ایران
ارسال شده توسط ادمین نویسنده 2
۱۴۰۲/۰۸/۳۰

نشست نقد و بررسی برنامه (به افق فلسطین )

به همت مرکز پژوهشی پارسای بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما با همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

مهمان های نشست ازجمله جلال غفاری مدیر سابق شبکه افق، محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و عاطفه صادقی پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس و مدرس دانشگاه در نشست «به افق فلسطین، رو به افق تحول یا افقی کردن رسانه» درباره تغیرات اخیر برنامه به افق فلسطین به گفت‌وگو پرداختند.

تغییر حاشیه ساز

غفاری در نخست صحبت ها به  «افق باید برای فلسطین بتپد» و از ضرورت پرداختن به مسئله فلسطین در رسانه ملی سخن گفت و افزود: باید از پنج سال پیش، شبکه افق همچنین برنامه‌ای برای فلسطین می‌گذاشت.

وی تغییر گروه برنامه ساز را امری عادی در برنامه‌سازی عنوان کرد و آن را حق مدیر شبکه دانست و گفت: این موضوع به شرطی می تواند باشد که معنای سیاسی در ذهن مخاطب اقلا نکند.

آقاسی نیز در این نشست با اشاره به اثر سوء این تغییر اظهارداشت: بعد از رفتن تیم برنامه ساز قبلی، یک مقاومت ذهنی در مخاطب شکل گرفت و پنداشت که گویا  یک اتفاقی افتاده و اکنون پس از تغییر تیم برنامه، یک عده وقتی برنامه را می‌بینند، دیگر بعضی از پیام‌های برنامه را نادیده می‌گیرند.

صادقی نیز به این تغییر اعتراض داشت و معتقد بود این اتفاقات نشان می‌دهد برنامه در نسبت دیالکتیک با مخاطب دیده نمی‌شود و مدیران برنامه را در مالکیت خود می‌دانند.

وی افزود: به عنوان مخاطب با یک موضوعی به نام جا به جایی مواجهم؛ اصولا جابه‌جایی یک گروه رسانه‌ای که توانسته یک خاطره و یک حافظه جمعی را شکل دهد، آیا مجاز است که صرفا توسط مدیران صداوسیما صورت پذیرد؟

توفیق «به افق فلسطین» در جلب مخاطب

آقاسی مردم و ذائقه مردم را اولویت رسانه ملی بیان کرد و افزود: رسانه بدون مخاطب، حتی اگر حامل عالی‌ترین پیام ها باشد، فایده‌ای نخواهد داشت. باید رسانه‌ی منهای مردم را کنار بگذاریم..

وی از رشد رسانه‌های ذره‌ای در سال های اخیر گفت و با اشاره به تغییرات وسیع در سازوکار شکل گیری و تغییر افکار عمومی افزود به تبع این تغییرات گسترده در حوزه افکار عمومی، مختصات جدیدی برای برنامه‌سازی نیز به وجود می‌آید. مدیر سابق مرکز افکارسنجی ایسپا، که به عنوان مهمان نیز در برنامه به افق فلسطین حضور یافته است، برنامه به افق فلسطین را منطبق با این مختصات جدید در مقایسه با سایر برنامه‌های گفت‌وگو محور دانست و عملکرد این برنامه را در این زمینه مناسب ارزیابی کرده و از افزایش قابل توجه نگاه مثبت مردم ایران نسبت به مسئله‌ی مقاومت و فلسطین در مدت یک ماهه‌ی اخیر خبر داد.

جای یک کلان روایت خالی است

غفاری ضمن تاکید بر لزوم شکل گیری روایت و یک رویکرد کلان در قضیه فلسطین در صداوسیما گفت: در روایت های رسانه ای ما از فلسطین و غزه، عنصر احساس بر حماسه غلبه دارد و همواره المان های احساسی این اتفاقات بازنمایی میشود. تنفر از اسرائیل دروجود تک‌تک ایرانیان هست ولی این به یک روایت کلان توامان با حماسه تبدیل نشده است، این روایت کلان را باید شکل داد، نوشت و تلاش کرد این امر را از طریق تولید محتوا و اغنا جلو برد.

صادقی نیز با اشاره به شکست برنامه به افق فلسطین در خلق یک کلان روایت از جمهوری اسلامی ایران در خصوص آرمان فلسطین، با تاکید بر اهمیت شکل گیری یک کلان روایت جهانی اظهارداشت: اگر نتوانید برای این پیروزی‌های میدانی در ساحت عینی خودش تمهیدات نظری جدی داشته باشید، رسانه‌های رقیب، آن واقعیت و پیروزی مفهومی را از شما می‌گیرند.

در نشست «به افق فلسطین؛ رو به افق تحول یا افقی کردن رسانه؟» که توسط مرکز پژوهشی پارسا در محل خانه اندیشه ورزان ایران در ۲۸ آبان ماه برگزار شد، با پرسش این سوال که آیا این برنامه می‌تواند نمونه‌ای موفق از عملکرد رسانه ملی در موضوع مقاومت فلسطین قلمداد شده و الگویی مناسب برای برنامه‌سازی در دوران تحولی رسانه ملی قرار گیرد، به تشریح و بررسی این مسئله پرداخت.

 

اشتراک گذاری:

استان زنجان ایرنا بسیج دانشجویی تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما دانشگاه امام صادق دانشگاه سیستان و بلوچستان رسانه روابط عمومی روزنامه جوان سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای سواد روایت سواد فضای مجازی سپر دفاع روانی شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طلوع حق طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین قدس آنلاین مبلغان محمد لسانی مرکز ملی فضای مجازی نسل زد همشهری هوش مصنوعی والدین و حضور فرزندان در شبکه های اجتماعی ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری کنش رسانه‌ای

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • روایت‌ سازی به سبک رژیم صهیونیستی

    12 بازدید

  • راستی آزمایی اخبارجعلی در خبرنگاری

    11 بازدید

  • رقابت موبایل با مادران در خانواده

    13 بازدید

  • برگزاری همایش تکنولوژی و فرهنگ

    16 بازدید

  • عاملی :بحران هویت نتیجه عدم سواد رسانه

    19 بازدید

  • لغو ۱۰۰ پژوهش و افزایش اخبار جعلی درایکس

    29 بازدید

قدیمی تر برگزاری کارگاه های صلواتی در مساجد و حسینیه ها
جدیدتر رقابت موبایل با مادران در خانواده
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC