جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ اخبار سواد رسانه ایران راستی آزمایی اخبارجعلی در خبرنگاری

راستی آزمایی اخبارجعلی در خبرنگاری

اخبار سواد رسانه ایران
ارسال شده توسط ادمین نویسنده 2
۱۴۰۲/۰۹/۰۱

معرفی کتاب «خبرنگاری، اخبار جعلی و اطلاعات غلط»

 

کتاب «خبرنگاری، اخبار جعلی و اطلاعات غلط» نوشته چریلین ایرتون و جولی پوزتی راهکارهای تشخصیص اخبار دروغین و هم چنین راستی آزمایی ان ها ارائه کرده است.

این کتاب به پلتفرم های  اجتماعی و فناوری های دیجیتال که منجر به اختلال اطلاعاتی در فضای مجازی می‌شوند، نگاهی انتقادی دارد.تالیف این  کتاب توسط یونسکو جهت مقابله با اخبار جعلی و اطلاعات غلط از طریق رسانه‌ها، سواد رسانه‌ای و راستی آزمایی انجام گرفته است  و برای استادان و دانشجویان ارتباطات و روزنامه‌نگاری، احزاب سیاسی، ناظران انتخاباتی و در مجموع کسانی که در رسانه‌های جمعی و اجتماعی فعالیت می‌کنند مفید خواهد بود.

در این کتاب اصطلاح اطلاعات غلط به طور کلی، به تلاش عامدانه برای به اشتباه انداختن و یا دست کاری ذهن مردم از طریق اطلاعات تقلبی اشاره دارد.

در بخشی از این کتاب با عنوان وظایف روزنامه نگاری اینطور نوشته شده : زمان آن فرا رسیده که رسانه‌های خبری بیش از گذشته به معیارهای حرفه‌ای و اخلاقی نزدیک شوند، از انتشار اطلاعات تایید نشده پرهیز کنند و از اطلاعاتی که ممکن است مورد توجه و علاقه برخی از مردم باشد اما به نفع عموم نباشد، فاصله بگیرند. تامین کنندگان اطلاعات غلط، از آسیب پذیری یا تعصب دریافت کنندگان این اطلاعات به عنوان طعمه استفاده می کنند تا از آنها برای تکثیر و تقویت خبرهای خود بهره ببرند.

گای برگر، دبیر کل برنامه بین المللی توسعه ارتباطات یونسکو در مقدمه این کتاب نوشته است: وظیفه این کتاب کمک به جوامع است تا در مورد طیف وسیعی از واکنش‌های اجتماعی به مشکلات ناشی از اطلاعات دروغ از جمله در دولت‌ها، سازمان های بین المللی، مدافعان حقوق بشر، شرکت‌های اینترنتی و طرفداران رسانه‌ها آگاه باشند.

دستورالعمل‌هایی برای راستی‌آزمایی اخبار جعلی

در این کتاب هجو و تقلید مسخره آمیز, محتوای دستکاری شده، محتوای گمراه کننده , ارتباط نادرست،  زمینه نادرست، محتوای فریب دهنده، و محتوای ساختگی به عنوان مقوله‌های اختلال اطلاعاتی معرفی شده‌اند.

در بخش دیگری از کتاب راهکارهایی برای راستی‌آزمایی اخبار جعلی آمده است. مثلا مخاطب باید از خود بپرسد آیا پشت پرده این انتشار نیت بدخواهانه‌ای وجود دارد؟ اگر من این پست را به اشتراک بگذارم، چه پیامدهایی ممکن است داشته باشد؟ آیا منتشر کننده انسان یا ربات است؟ آیا محتوا به صورت دیجیتال دستکاری شده است؟ آیا می‌توان با استفاده از سرنخ‌های بصری در محتوا، زمان و مکان ضبط عکس یا ویدئو را تایید کرد؟

همچنین گفته شده روزنامه‌نگاران نباید پیش فرض ذهنی داشته باشند و اجازه دهند علائم و نشانه‌های همراه «حقیقت» آنها را گمراه کند.

بخشی از کتاب با عنوان «تفکر درباره اختلال اطلاعاتی، شکل‌های مختلف اطلاعات غلط و اطلاعات گمراه کننده» به حل مساله کمک و برای درک ابعاد آن چارچوبی ارائه می‌کند.

فصل ششم با عنوان شبکه های اجتماعی: ارزیابی منابع و محتوای دیداری به چالش های بررسی و صحت سنجی و روزنامه نگاری مبتنی بر شواهد می پردازد که با پیدایش فناوری های دیجیتال و شبکه های اجتماعی مهجور مانده است.

کتاب خبرنگاری، اخبار جعلی و اطلاعات غلط نوشته چریلین ایرتون و جولی پوزتی و به ترجمه علی احمدی در ۲۲۱ صفحه توسط انتشارات علم به چاپ رسیده است.

اشتراک گذاری:

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • با ایجنت هوش مصنوعی مایکروسافت حالا ایرادات ویندوز را به‌راحتی حل کنید

    3 بازدید

  • مرگ اسکایپ فرا رسید

    4 بازدید

  • جلسه کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات برگزار شد

    5 بازدید

  • اپل دست به ساخت هوش مصنوعی برنامه نویس زد

    7 بازدید

  • شهریور روز های داغی برای گوگل رقم می زند

    4 بازدید

  • مهم ترین قسمت سند هوش مصنوعی اجرا شد

    5 بازدید

قدیمی تر رقابت موبایل با مادران در خانواده
جدیدتر روایت‌ سازی به سبک رژیم صهیونیستی
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC