جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ اخبار سواد رسانه ایران جایی که لایک‌ها درد می‌سازند؛ متا از پیامدهای تاریک اینستاگرام می‌گوید

جایی که لایک‌ها درد می‌سازند؛ متا از پیامدهای تاریک اینستاگرام می‌گوید

اخبار سواد رسانه ایران
ارسال شده توسط ادمین نویسنده 2
۱۴۰۴/۰۷/۲۹

تحقیقات داخلی شرکت متا نشان می‌دهد نوجوانانی که پیش از استفاده از اینستاگرام نسبت به ظاهر خود احساس نارضایتی دارند، بیش از دیگر همسالانشان در معرض محتوای مرتبط با اختلالات تغذیه و تصویر بدنی منفی قرار می‌گیرند.

به گزارش رویترز، نتایج یک پژوهش داخلی شرکت متا نشان می‌دهد نوجوانانی که گفته‌اند استفاده از اینستاگرام باعث احساس منفی نسبت به بدن خود می‌شود، نسبت به سایر همسالان، محتوای مرتبط با اختلالات تغذیه و تصویر بدنی را به‌طور قابل توجهی بیشتر مشاهده می‌کنند.

 
بر اساس این سند داخلی، پست‌هایی که به این دسته از کاربران نمایش داده شده، شامل تصاویری با نمایش اندام‌های بدن و دربردارنده قضاوت‌های صریح درباره نوع بدن و نیز محتوای مرتبط با تغذیه ناسالم یا تصویر منفی از بدن است.این نوع محتوا، اگرچه طبق قوانین اینستاگرام ممنوع نیست، اما پژوهشگران متا گزارش کرده‌اند که والدین، نوجوانان و کارشناسان بیرونی آن را زیان‌بار برای سلامت روان کاربران جوان می‌دانند.در این مطالعه، ۱۱۴۹ نوجوان در سال تحصیلی ۲۰۲۴–۲۰۲۳ مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود تا چه اندازه پس از استفاده از اینستاگرام احساس منفی نسبت به بدن خود دارند. سپس محتوای نمایش‌داده‌شده به آنان طی 3 ماه به‌صورت دستی تحلیل شد.
 
نتایج نشان داد در میان ۲۲۳ نوجوانی که به‌طور مکرر از ظاهر خود احساس نارضایتی داشتند، حدود ۱۰.۵ درصد از محتوای دیده‌شده در اینستاگرام به موضوعات مرتبط با اختلالات تغذیه یا بدن‌محوری اختصاص داشت، در حالی که این رقم در سایر نوجوانان تنها ۳.۳ درصد بود.پژوهشگران نوشتند: «نوجوانانی که مکرراً پس از مشاهده پست‌ها احساس نارضایتی از بدن خود داشتند، تقریباً 3 برابر سایر نوجوانان در معرض محتوای مرتبط با اختلالات تغذیه قرار گرفته‌اند.»علاوه بر این، گروه آسیب‌پذیرتر از نظر روانی، میزان بیشتری از محتوای تحریک‌آمیز یا دارای «مضامین بزرگسالانه، رفتارهای پرخطر، خشونت و رنج» را مشاهده کردند. این دسته از محتواها در مجموع ۲۷ درصد از فید آن‌ها را تشکیل داده، در حالی که میانگین این رقم در سایر کاربران تنها ۱۳.۶ درصد بود.در گزارش آمده است که نوجوانانی که به‌صورت مداوم احساس نارضایتی بدنی دارند، بیشتر در معرض محتوایی قرار می‌گیرند که حتی مشاوران داخلی متا توصیه کرده‌اند میزان نمایش آن محدود شود.
 
در همین حال، پژوهشگران متا اعلام کرده‌اند ابزارهای کنونی شرکت تنها قادر به شناسایی ۱.۵ درصد از محتوای حساس هستند و هنوز توانایی تشخیص دقیق محتوای ناسازگار با سن نوجوانان را ندارند.«جنی رادسکی»، استاد دانشگاه میشیگان که این تحقیق را بررسی کرده، یافته‌ها را نگران‌کننده توصیف کرده و گفته است: «این داده‌ها نشان می‌دهد نوجوانان دارای آسیب‌پذیری روانی توسط الگوریتم‌های اینستاگرام شناسایی و در معرض محتوای زیان‌بار بیشتری قرار می‌گیرند.»
 
در سال ۲۰۲۱، روزنامه وال‌استریت ژورنال نخستین بار بخش‌هایی از پژوهش‌های داخلی متا را افشا کرد که در آن اذعان شده بود «اینستاگرام در برخی نوجوانان به تشدید احساس نارضایتی از بدن منجر می‌شود».
اشتراک گذاری:

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • پایان حضور ۴۹ میلیون حساب متقلب در پلتفرم‌های اجتماعی

    3 بازدید

  • نام‌های کاربری غیرفعال در ایکس به فروش می رسد

    3 بازدید

  • واتس‌اپ ChatGPT را ممنوع می‌کند

    3 بازدید

  • عربستان رئیس نهادهای نظارتی هوش‌مصنوعی شد

    3 بازدید

  • گوگل پروژه سندباکس حریم خصوصی را تعطیل کرد

    3 بازدید

  • هوش مصنوعی قدرت تفکر کودکان را می گیرد

    5 بازدید

قدیمی تر نام‌های کاربری غیرفعال در ایکس به فروش می رسد
جدیدتر پایان حضور ۴۹ میلیون حساب متقلب در پلتفرم‌های اجتماعی
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC