جستجو برای:
  • دوره ها
    • حساب کاربری
    • سبد خرید
  • بلاگ
  • سرفصل های تدریس و ارائه
  • اخبار
  • محمد لسانی
  • گالری تصاویر
  • فروشگاه
  • درخواست برگزاری دوره آموزشی
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
 

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت
  • دوره ها
  • گالری تصاویر
  • حساب کاربری
  • سبد خرید
  • پرداخت
  • ‌
پایگاه شخصی محمد لسانی
  • دانشنامه سواد رسانه
    • خانواده و فضای مجازی
    • کودکان و فضای مجازی
    • زیست فناورانه
    • فیک نیوز ها
    • فکت چک | Fact-Check
    • سلامت روان در فضای مجازی
    • سلامت جسم در فضای مجازی
    • سندروم های فضای مجازی
    • سیاست و بین الملل
    • هوش دیجیتال
    • امنیت سایبری
    • جنگ روایت ها
    • نشست ها وکارگاه ها
  • تولیدات

    اخبار

    • اخبار
    • گزارش تصویری
    • اطلاعیه ها

    آثار تصویری

    • موشن گرافیک
    • ویدیو کلیپ ها
    • پادکست

    آثار محتوایی

    • اینفوگرافیک
    • مقالات
    • یادداشت و گفتگو ها

    معرفی کتاب

    • معرفی کتاب هفته
    • شما معرفی کنید
  • فروشگاه سواد رسانه
    • حساب کاربری
    • سفارشات من
    • سبد خرید
  • درگاه پرداخت
  • درباره من
    • معرفی
    • سرفصل های تدریس و ارائه
    • سرفصل دوره ها
0
ورود و ثبت نام

وبلاگ

پایگاه شخصی محمد لسانی بلاگ تولیدات یادداشت ها و گفتگوها گفتگو با سراج24 | تولید خبر به دور از حرفه ای گری

گفتگو با سراج24 | تولید خبر به دور از حرفه ای گری

دانشنامه سواد رسانه ، یادداشت ها و گفتگوها
ارسال شده توسط ادمین نویسنده
۱۴۰۲/۰۵/۱۷
گفتگوی محمد لسانی با سراج24 درخصوص تولید خبر به دور از حرفه ای گری

محمد لسانی ، کارشناس رسانه : در عصر رسانه های جدید یا خرد، تولید خبر، بدون دقت، بدون عبور از فرایند خاص و به دور از حرفه ای گری انجام می گیرد و امکان انحراف، خطا و مداخله هیجانات و احساسات، جعل، تحریف و تقطیع پیام در آن بسیار زیاد است.

محمد لسانی کارشناس ارشد رسانه و فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار سراج24 درخصوص اهمیت برگزاری رویداد ملی سواد فضای مجازی، اظهار داشت: در دوره گذشته رسانه ها که شامل رسانه های بزرگ از قبیل رادیو، تلویزیون و روزنامه بودند هیئت تحریریه و سردبیری قوی حضور داشت که باعث می شد از تولید پیامهای ضعیف، جهت دار یا انحراف دهنده افکار عمومی جلوگیری شود زیرا فیلترگذاری، مرحله بندی و همه مراحل تولید خبر به صورت حرفه ای پیش می رفت. 

وی افزود: در عصر رسانه های جدید یا خرد، تولید خبر، بدون دقت، بدون عبور از فرایند خاص و به دور از حرفه ای گری انجام می گیرد و امکان انحراف، خطا و مداخله هیجانات و احساسات، جعل، تحریف و تقطیع پیام در  آن بسیار زیاد است و از طرفی به خاطر توجه مردم به رسانه های جدید رسانه های بززگ کم توان شده اند که سبب تولید پیامهای ضعیف و ناقص می شود. 

کارشناس رسانه با اشاره به اینکه یکی از راههای آگاهی و فریب نخوردن در دنیای رسانه ای تسلط به سواد خبری است، بیان داشت: یکی از مهمترین نیازهای بشر از گذشته تاکنون آگاهی از محیط پیرامون بوده چنانچه در تعاملات روزمره نیز از واژگانی چون”چه خبر ” استفاده می کنیم و تقاضای آگاهی از وضعیت شخصی و جامعه پیرامون را داریم، بنابراین سواد خبری به ما کمک می کند که به فهم دقیق تری از محیط پیرامون و مشوقها و فریبهای احتمالی برسیم. 

"در عصری که رسانه های اجتماعی میدان داری می کنند نیاز به توان و مهارت شناخت اخبار صحیح از غیرصحیح بیشتر است".

لسانی عنوان داشت: در عصری که رسانه های اجتماعی میدان داری می کنند نیاز به توان و مهارت شناخت اخبار صحیح از غیرصحیح بیشتر است و رویداد ملی سواد فضای مجازی در دو حوزه مجازی و حقیقی در راستای آگاهی بخشی و مهارت آموزی در کسب، تحلیل و صحت سنجی اخبار از متفکران و محققان بسیاری بهره گیری می شود. 

وی تصریح کرد: لازمه عبور از رسانه های جمعی به رسانه های اجتماعی که همه افراد جامعه در آن دخیل هستند، قدرت فهم اجتماعی و فهم اقناع جمعی برای توسعه پیام است که باید این گذار را به رسمیت شناخت و نسبت به آرایش مبتنی بر تقسیم نقشها و آرایش ساختاری در کنشگران و سازمانها اقدام کرد تا به بهترین نحو از رسانه اجتماعی استفاده کرده و به کج‌رویهای آن مبتلا نشویم. 

این مروج سواد رسانه ای ادامه داد: در مواجهه با ابداعات و نوآوریها، جوانان، دانشجویان و کنشگران پیش قراول هستند که  با تدابیر صورت گرفته، در رویداد ملی سواد فضای مجازی نیز با فراخوان و تمرکز بر گردهم آمدن این اقشار ترویج سواد فضای مجازی و مهارت آموزی ارتقا می یابد. 

لسانی خاطرنشان کرد: سواد خبری یکی از گونه های سواد حرفه ای محسوب می شود که از پایان دوره نوجوانی شکل می گیرد و در گرایش ها و گزینش ها نقش مهمی ایفا خواهد کرد؛ رویداد ملی سواد فضای مجازی در چند لایه از جمله ادبیات و دست نامه های شناختی و آموزشی، فرهنگسازی و گسترش اجتماعی سواد خبری، تولید رسانه ای، خوراک رسانه ای و پیوست دانش رسانه جای کار دارد که باید در این جهت دستگاهها و نخادهای مختلف فعال شده و تشکل های دغدغه مند و مشارکت گر نیز ایجاد شوند.

اشتراک گذاری:
برچسب ها: تولید خبرسراجعصر رسانهفضای مجازیمحمد لسانی

استان زنجان انتخابات ایرنا بسیج دانشجویی بسیج هنرمندان تیک تاک جام جم جبهه مقاومت جریان شناسی جنگ جهانی رسانه ای جنگ روایت ها جنگ شناختی جهاد تبیین خبر جعلی خبرگزاری دانشجو خبرگزاری صداوسیما خبرگزاری مهر دانشگاه امام صادق دوره های سواد رسانه رسانه روابط عمومی سراج سلبریتی سندروم های فضای مجازی سواد رسانه سواد رسانه ای شبکه های اجتماعی صفحه اختصاصی طوفان الاقصی غزه فضای مجازی فلسطین فکت چک قدس آنلاین لسانی سواد رسانه محمد لسانی نسل زد نمایشگاه رسانه‌های ایران همشهری هوش مصنوعی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ژورنالیسم کارگاه سواد رسانه کارگاه سواد رسانه ای کانون پرورش فکری

مطالب زیر را حتما بخوانید
  • اینترنت 5G از گوشی های سامسونگ در ایران شروع به کار می کنند

    3 بازدید

  • نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز
    نظام فضای مجازی : راهبردنگاری و قانونمداری | یادداشت محمد لسانی در فارس نیوز

    50 بازدید

  • اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها محمد لسانی سید جواد هاشمی علی ضیا
    اقتصاد توجه مبنای فهم رفتار زیگزاگی و حاشیه سازی سلبریتی ها

    43 بازدید

  • مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی
    مصاحبه روزنامه کیهان با محمد لسانی در مورد بایسته های فضای مجازی

    48 بازدید

  • یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها
    یادداشت محمد لسانی در روزنامه ایران | تلویزیون تعاملی؛ تعلل ها و خسارت ها

    49 بازدید

  • محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی
    محمد لسانی در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت: نیاز به نظام برای فضای مجازی

    44 بازدید

قدیمی تر اراِئه ی محمد لسانی در دوره کشوری خبر جعلی
جدیدتر نیاز امروز کشور «روزنامه‌نگاری توسعه» در جهت پیشرفت است
درخواست کارگاه سواد رسانه
درخواست مشاوره محمد لسانی
محصولات فروش ویژه
  • دوره شناخت رسانه‌های اجتماعی
  • جدید
  • محبوب
قبلی بعدی
logo-samandehi
ناحیه کاربری
  • عضویت در سایت
  • حساب کاربری
  • سفارشات من
  • سبد خرید
دسترسی سریع
  • اخبــــار
  • تولیدات رسانه ای
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
  • نشست ها و کارگاه ها
  • گزارش تصویری
  • موشن گرافیک
  • اطلاعیه ها و رویداد ها
محمد لسانی | کارشناس حوزه رسانه و فضای مجازی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
جستجو

جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC