توافقنامه والدین و فرزندان برای استفاده از تبلت و گوشی تلفن همراه
این توافقنامه که در شش بخش تنظیم شده است، سرفصل های نگهداری و مراقبت، ملاحظات امنیتی، تفکر، تعادل، شفافیت و حقوق کودک و نوجوان وجود دارد. بخش های مختلف این توافقنامه، برگرفته از استانداردهای جهانی و پیشنهاد پایگاه common sense media است. به طور مثال در بخش نگهداری و مراقبت این توافقنامه آمده است : «من مراقب دستگاهی که استفاده می کنم خواهم بود و اگر شکسته، دزدیده یا گم شود به خانواده ام می گویم. ما به عنوان یک خانواده در مورد عواقب گم شدن یا ضربه خوردن وسیله به توافق رسیده ایم و من این عواقب را درک می کنم. متوجه هستم که این دستگاه متعلق به عضوی از خانواده است که آن را خریده مگر اینکه دستگاه را با پول خودم خریداری کرده باشم یا اینکه هدیه باشد.» نکته جالب آنکه در بخش ششم و آخر این توافقنامه که از حقوق کاربر ِ کودک و نوجوان دفاع می کند آمده است: «خانواده من هم موافقت می کنند: رسانهها بخش بزرگی از زندگی من است، حتی اگر دلیل آن را نفهمند. قبل از گفتن «نه» با من در مورد آنچه شما را نگران می کند و “چرا” صحبت کنند. خواهش می کنم والدینم در مورد علایقم با من صحبت کنند و دنیای من را در آغوش بگیرند، از جمله به من کمک کنند رسانه های مناسب و سرگرم کننده پیدا کنم.» علاقه مندان می توانند نسخه پی دی اف و کامل این توافقنامه را ازاینجا دریافت کنند.
در دنیای سیاسی امروز ، واژگانی مانند دموکراسی، عدالت، صلح و همزیستی مسالمت آمیز و حفظ محیط زیست، بار مفهومی خود را از دست داده اند و باید آنها را بازتعریف کرد.
سواد رسانه ای به دانش آموزان یاد می دهد که برای تحلیل متون رسانه ای باید مفسر خوب موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشند و از هیچ موضوعی به سادگی عبور نکنند.
سواد رسانه ای به کودکان و دانش آموزان می آموزد که در برابر پیام های رسانه ای منفعلانه برخورد نکنند و به تحلیل دقیق تولیدات رسانه ای بپردازند.
هدف از آموزش سواد رسانه ای تربیت نسل حاضر به عنوان رهبران آینده جوامع است که نسبت به جامعه انسانی، مسئولیت اجتماعی حس کنند و بی تفاوت نباشند تا مسیر زندگی انسانی را در جهت تکریم ارزش های انسانی و ایجاد زندگی توام با آسایش قرار دهیم.
محیط زندگی امروزی ما به نوعی با رسانه ها اشباع شده است که حتی لحظه ای زندگی بدون حضور رسانه ها برای انسان ها متصور نیست به نوعی حضور قدرتمند آنها را در جای جای زندگی خود از جمله بیمارستان، خرید و فروش، سفرهای زمینی یا هوائی، تفریحات و آموزش حس می کنیم.
هیچ رسانه ای بدون انگیزه لازم تولید محتوا نمی کند و بنابراین تولیدات رسانه ای یا به واسطه پشتوانه عظیم مالی و یا پشتوانه سیاسی و حمایت دولتی تولید می شوند و البته رسانه ای قدرتمندتر است که از پشتوانه مالی و حمایت سیاسی و دولتی برخوردار باشد.